NRKs Annika Bjørnstad er kåret til årets kvinnelige medieleder. Foto: NRK

NRK-direktør årets medieleder

Årets kvinnelige medieleder er Annika Biørnstad.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediedirektør Annika Biørnstad i NRK er kåret til årets kvinnelige medieleder. Prisen deles ut av Medienettverket, som er et forum for kvinner i ledelse.

– Involverende leder

I en pressemelding begrunner juryen tildelingen med at Biørnstad er en kreativ og innovativ leder som har fokus både på produkt og NRKs publikum.

– Årets vinner er en inspirerende, uredd, kunnskapsrik og involverende leder som stiller krav. Samtidig gir hun tydelige tilbakemeldinger og har evne til å «se» sine medarbeidere i en travel hverdag, sier leder Ine Thereze Gransæter for Medienettverket i meldingen.

Biørnstad begynte i NRK i 1982 og jobber i dag som mediedirektør i NRK. Det betyr at hun har det overordnede ansvaret for alle NRKs sendeskjemaer på TV, radio og nett. Hun har også ansvar for NRKs strategi og er redaktør for den nye langtidsstrategien i perioden 2012-2017.

NRK-direktøren vant prisen i konkurranse med VGs Helje Solberg og Kommunal Rapports Britt Sofie Hestnes. Prisen deles i år ut for 13. gang. Tidligere vinnere inkluderer blant annet Trine Eilertsen, Kristin Skogen Lund og Hilde Haugsgjerd.

Årets talent

Medienettverket kårer i år også årets kvinnelige talent for første gang. Prisen går til Trine Fjellberg Falnes, som er leder for TV 2 Nett og utgavesjef for TV2.no. 32-åringen får prisen for trafikkmessig, redaksjonell og økonomisk fremgang for nettsiden.

– Trine Fjellberg Falnes er et forbilde for unge kvinner som ønsker å satse på ledelse. Hun stoler på sine styrker, og holder fast ved mål og strategi, selv om motstanden underveis tar ulike former, sier juryleder Trine Eilertsen, som for tiden har permisjon fra jobben som sjefredaktør i Bergens Tidene.

Powered by Labrador CMS