LA Times-journalisten Christopher Gofford besøkte Skup i helgen for å fortelle om podcasten Dirty John. Foto: Marte Vike Arnesen
LA Times-journalisten Christopher Gofford besøkte Skup i helgen for å fortelle om podcasten Dirty John. Foto: Marte Vike Arnesen

– Tilpass deg eller dø

TØNSBERG (Journalisten): Podcasten Dirty John har blitt lastet ned over 22 millioner ganger, og er dermed en av verdens mest nedlastede podcaster. Vi slo av en prat med journalisten bak suksessen. 

Published Updated

Dirty John er en historie om John Meehan. Den handler om kjærlighet, misbruk og en mann som konstant er på jakt etter sitt nye bytte. Den prisvinnende Los Angeles Times-journalisten Christopher Goffard ramlet over historien ved en tilfeldighet, da en av kollegene hans reagerte på en politimelding om et drap i en garasje. I ett helt år jobbet han alene med å innhente materialet til podkasten. 

Som journalist har Goffard spesialisert seg på historiefortellinger. Han går i dybden og bruker tid på sakene sine. 

– Jeg har vært i kontakt med Bernt Oksnes, og vi har snakket om prosjektet hans “Gutten i plastposen”. Hans måte å jobbe på er nok det nærmeste du kommer min, sier Goffard til Journalisten. 

Her kan du lese saken og høre podcasten Dirty John

Ut av komfortsonen

Det var redaktøren til Goffard som først mente at historien om Dirty John hadde potensialet til å bli en podcast. Los Angeles times sin aller første. Goffard presenterte historien som en reportasje på 5.000 ord, men etter å ha lest den ga han Goffard utfordringen; å utvikle den videre. 

– Jeg kunne ha sagt nei da han foreslo å lage en podcast, og latt ekspertene tatt seg av det, men jeg tror på viktigheten av å komme ut av komfortsonen. Du er dømt til å gjenta deg selv og stagnere om du ikke gjør det. Vi må nå nye målgrupper, og dette er en måte å gjøre det på, det er min følelse. Tilpass deg eller dø, sier Goffard og smiler.

– Avisene ser nå at dette er en plattform for seriøs journalistikk.

Han ser på seg selv som en amatør-podcaster og måtte tenke nytt da han fikk oppgaven med å lage podcast. Han har jobbet sammen med en lydprodusent som lærte ham alt om lydteknikk. 

– Den vanskeligste med overgangen var nok det tekniske. Hvordan få mikrofonen til å fungere og hvordan få riktig lyd var vanskelig. Samtidig er det viktig å endre intervjuteknikk når du spiller inn lyd.

– Du må kvitte deg med alle lydene du selv lager under intervjuet. Alle ehm-lydene må bort, sier han og ler.

Til vanlig pleier han å skrive mens han gjør telefonintervjuer. Men det måtte han slutte med, fordi lyden av tastaturet ble tatt opp. At man hører lyden av journalisten som skriver mens folk snakker om sensitive ting, høres ikke bra ut, forteller LA Times-journalisten.

Langsiktig eksponering

Historiene Goffard lager, krever timer med intervjuer og forberedelser. Han bruker lang tid med menneskene, og mener det er tid som skal til for å få dybden og detaljene i sakene – for å gjøre narrativet mulig.  

– Jeg må advare folk om at jeg skal være i livene deres over en lang periode, at de kommer til å bli lei av meg og spørsmålene jeg stiller. Jeg sier til dem at jeg håper de er tålmodige med meg mens jeg snubler meg igjennom prosessen. Det hindrer at de blir frustrerte senere. Det er en langsiktig eksponering for hverandre, og jeg minner meg selv på at det ikke handler om meg, men at jeg er et verktøy i historiefortellingen. 

Goffard mener selv han har hatt flaks med Dirty John. Det var mange ting som klaffet denne gangen. Det er ikke alle historier som passer å fortelle med lyd. De journalistiske reglene som fungerer for podcast fungerer ikke nødvendigvis på print, mener han. 

– Jeg har vært heldig som har hatt redaktører som har støttet meg og arbeidet jeg har lagt ned i podcasten. De har gitt meg tid til å jobbe med prosjektet. Jeg er heldig som jobber i en avis som fortsatt bryr seg om kvalitetsjournalistikk.

Overrasket over suksessen

Om han kunne endret på noe, ville det vært å lagt mer fokus på mishandling og mekanismene knyttet til det. Han skulle gjerne ha vevd tematikken inn i fortellingen. Historien handler om nettopp det. John Meehan var en fyr med en lang historie som mishandler. Han var en farlig mann som Goffard karakterisere som en rovdyr. 

– Hadde han vært i live i dag hadde jeg seriøst vurdert å ikke skrive om mannen. Det var vanskelig å finne folk som snakket pent om han, og ettersom han var død før jeg ble kjent med historien, fikk jeg aldri intervjuet ham. Men via dem som kjente han fikk jeg et intrykk av hvem han var. 

Suksessen så han aldri komme, at podcasten han har brukt ett år på å lage skulle nå så langt, har vært en overraskelse. 

– Jeg har skrevet over 2000 historier, folk flest har ikke lest dem. Men alle har hørt om Dirty John. Jeg kunne jo tenkt meg at noen faktisk leser en av bøkene jeg har skrevet og, ler han. 

Om noen lurer på om det kommer flere podcaster fra den prisvinnende journalisten er svaret;

– Jeg har nye prosjekter som potensielt kan bli podcaster en dag.