Schibsted har sikret seg Sveriges absolutt største mediemerkevarer med oppkjøpet av TV4, mener Olle Lidbom.

Schibsteds milliardkjøp: – Høy risiko

– Om Bonnier hadde fått TV4 kunne det blitt vanskelig for Schibsted i Sverige, mener medieanalytiker Olle Lidbom. 

Publisert
Lesetid: 3 min

– Det er jo en jättestor affär.

Slik beskriver medieanalytiker og podkastvert Olle Lidbom Schibsteds milliardoppkjøp av Telias medievirksomhet TVM.

Overtakelsen av svenske TV4 og finske MTV påvirker over 1000 ansatte i Sverige og Finland, men milliardoppkjøpet har også ringvirkninger for medielandskapet i Norden.

Positive

Tidligere denne uken beskrev klubben i TV4 seg som forsiktige optimister etter at nyheten om Schibsted-overtakelsen sprakk. 

Olle Lidbom, som er en av Sveriges mest anerkjente medieanalytikere og programleder for podkasten Mediepodden, sier til Journalisten at svenskene stort sett er positive til at det nettopp ble Schibsted som endte opp på eiersiden.

– Man har vært redde for at det skulle bli eiere som ikke forstår hvordan man eier et medieforetak.

Da Telia kjøpte TV4 og Cmore tilbake i 2018 for 8,5 milliarder norske kroner, var det litt spesielle omstendigheter som har hatt sitt å si for eierskapet, sier Lidbom.

– Det var en administrerende direktør som drev frem oppkjøpet, men som sluttet omtrent samtidig som det gikk gjennom. Og som ble erstattet av en administrerende direktør som var veldig kritisk til å eie TV4.

På mange måter har Telia dermed vært en uvillig eier av TV4, noe som har gjort kanalen til en slags satellitt, sier Lidbom, som likevel mener de har lyktes å rydde litt opp.

– Ikke minst i Cmore, som har vært ekstremt ulønnsomt.

Høy risiko

Telia har over tid ønsket å selge unna medievirksomheten, noe de ansatte i TV4 har vært klar over. Det var imidlertid ikke bare Schibsted som var på banen, og ifølge Lidbom har både Egmont og Bonnier regnet flittig på forretnings-«caset».

– Egmont hadde kanskje vært den mest logiske eieren – med både TV 2 , MTV og TV4. Samtidig har annonsefinansiert TV gått veldig dårlig lenge, og lineær TV går også veldig dårlig. Om fem eller ti år ser det jo ganske mørkt ut for tradisjonelle TV-kanaler som TV4, sier han.

Høy risiko kan ha vært grunnen til at Egmont og Bonnier har tvilt, og eventuelt har villet ha en lavere pris.

– Bonnier eide jo Cmore, og vet hvor mye det kostet og at det er høy risiko. Jeg vet ikke hvor mange milliarder de måtte skyte inn der. Schibsted har kanskje hatt en annen analyse.

Ut med de unge

TV er alltid en høy risiko fordi det er veldig dyrt, men nå er også TV-bransjen inne i en spesielt transformativ tid, mener Lidbom. 

Selv om seertallene kan se greie ut, drives de primært av eldre mennesker, mens de unge ser mindre og mindre på tradisjonelle TV-kanaler, fortsetter han: 

– Det er Youtube, Snapchat og Tiktok fremtidiens mediekonsumenter ser på. Schibsted kan godt legge ut klipp på Tiktok, men den store businessen man har hatt med tanke på unge seere blir vanskelig, i og med at de allerede har begynt å forlate mediet.

– For Telia er det veldig bra 

Prislappen på TVM endte til slutt på 6,5 milliarder norske kroner for Schibsted. Det er viktig å merke seg at det i den summen også ligger en garanti om distribusjon, sier Lidbom. 

Det er ikke uviktig med tanke på at det har vært mange konflikter i Sverige knyttet til nettopp distribusjon.

Med Telia som Sveriges største internettoperatør og en diger kundebase, vil distribusjonsavtalen stå for en ikke ubetydelig del av kjøpesummen. Men har Schibsted gjort et godt kjøp?

– For Telia er det et veldig bra kjøp, ler Lidbom.

– Nei, jeg tror det er et godt kjøp. Schibsted har en bra kasse, de er langsiktige og med TV4 har de nå Sveriges to absolutt sterkeste medievaremerker sammen med Aftonbladet.

Alle svensker har en sterk relasjon til de to merkevarene, og det er en reell styrkedemonstrasjon å ta en så dominant posisjon i Sverige, mener han.

Kampen om Norden

Med både TV4 og MTV i porteføljen er Schibsteds nordiske fotavtrykk blitt større, men det er heller ikke ubetydelig at de andre aktørene ikke fikk kloa i TVM. 

Lidbom tror at Bonnier ville blitt veldig sterke i Sverige og Norden, dersom de endte opp som eiere.

Schibsted endte opp med ingenting på tross av et såkalt «letter of intent» med MittMedia for noen år tilbake. Der endte Bonnier og Amedia på eiersiden. I fjor endte Bonnier i strategisk samarbeid med Nya Wermlands-Tidningen, også det foran Schibsted, ifølge Lidbom.

– Så om Bonnier også hadde fått TV4 kunne det blitt vanskelig for Schibsted i Sverige. Det ville vært en uønsket situasjon for dem. Så dette er nok et tegn på at Schibsted har som mål å bli store, sier han.

For akkurat som Amedia, Bonnier og Egmont, ser Schibsted på vekst som eneste måten å konkurrere med tech-gigantene på, tror Lidbom.

Han har også fått med seg murringen i Sverige om at det gjøres milliardkjøp samtidig som Schibsted kutter både i Sverige og Norge.

– Det sender jo et lite signal til TV4. Pappa betaler ikke, og her skal det gå i pluss. Så det blir spennende å se, avslutter Lidbom. 

Powered by Labrador CMS