Rolv Erik Ryssdal. Foto: Birgit Dannenberg
Rolv Erik Ryssdal. Foto: Birgit Dannenberg

Svakere i papiravisene

Selv om mediehusene i Schibsted går i pluss, er det svakere resultater i flere av mediehusene.

- Schibsted Media Group fikk et tilfredsstillende resultat i tredje kvartal, skriver konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i åpningen av kvartalspresentasjonen.

Med tilfredsstillende mener Ryssdal et resultat før skatt på 343 millioner kroner i kvartalet isolert, som er identisk med året før. Ser vi på året per tredje kvartal, er resultatet på 1,180 milliarder kroner, hvilket er hele 377 millioner kroner svakere enn ved samme tid i fjor.

Driftsinntektene har for året per tredje kvartal steget med 573 millioner kroner, sammenlignet med fjoråret, til 10,6 milliarder kroner.

Aftenposten størst

I Media Norge er Aftenposten eneste av de fire avishusene som ikke øker driftsinntektene sine i perioden. Avisen har driftsinntekter på 485 millioner kroner, som er samme som ved samme tid i fjor, mens driftsoverskuddet økte med 10 millioner kroner til 48 millioner kroner.

Av de tre andre store avisene i Media Norge er det Bergens Tidende som går mest fram. Avisen hadde i perioden en vekst på seks prosent i driftsinntektene, til 217 millioner kroner. Avisen hadde et driftsoverskudd på 26 millioner kroner, to millioner svakere enn i fjor.

Aftenbladet øker driftsinntektene med tre prosent i perioden og leverte et driftsoverskudd på 22 millioner kroner, noe som er åtte millioner bedre enn ved samme periode i fjor.

I Kristiansand hadde Fevennen inntektsvekst på fire prosent. Driftsoverskuddet var på seks millioner kroner, nesten halvert sammenlignet med i fjor da avishuset leverte ti millioner kroner i pluss.

Svakere i VG

Det er et stykke opp til VG som hadde 473 millioner kroner i driftsinntekter i kvartalet og et driftsresultat på 89 millioner kroner. Resultatet er 4 millioner kroner svakere enn ved samme tid i fjor.

Annonseinntektene på papir falt med 12 millioner i perioden, mens opplagsinntektene falt med fem millioner til 295 millioner kroner i perioden. På nett økte inntektene ni millioner til 84 millioner kroner.

Avisen hadde innen utgangen av september mistet i snitt 10 prosent av opplaget sitt på hverdager. I snitt er opplaget på hverdager nå 215.531 eksemplarer. Løssalgsprisen har så langt i år blitt justert to ganger på fredagsutgaven og én gang på lørdagsutgaven.

Sverige

I nabolandet opplever Schibsteds to storaviser en tøff periode. Driftsinntektene i Aftonbladet falt med 70 millioner kroner 552 millioner. Driftsresultatet i løssalgsavisen var på 77 millioner kroner i pluss, men det er samtidig 32 millioner kroner svakere enn ved samme tid i fjor.

Avisen går gjennom kostnadene og vil redusere bemanningen med 65 og 85 medarbeidere.

I Svenska Dagbladet er driftsoverskuddet mer enn halvvert fra 13 millioner til seks millioner kroner. Driftsinntektene i avisen er i samme periode opp med en million til 259 millioner.