I slutten av mars kommer Oslo-stoff for siste gang på egen rygg.

Snart forsvinner denne

Aftenposten rydder opp i avisen og ut går Oslo som eget legg.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Siste uken i mars kaster Aftenposten om på papiravisen og ut kommer en avis hvor Oslo-seksjonen er avskaffet. Seksjonen ble opprettet for litt over ett år siden som en erstatning for nedleggelsen av Aften-utgaven.

Men Oslo-stoff, det vil avisen ha.

- Tidligere har Oslo-redaksjonen hatt oppslagskandidater knyttet opp til legget, nå flyttes disse frem, sier sjefredaktør Espen Egil Hansen.

Slår sammen redaksjonene

Avdelingsleder for Osloby, Anders Ruud, forteller at der Oslo-legget tidligere var bundet opp til et gitt antall sider i seksjonen, vil det fra omleggingen blir mer fleksibelt. Det mener han vil gi leserne, og journalistene, mer plass til artikler om Oslo.

- Det blir mer nyheter i del én, og guidestoff, adspredelse, tips og debatt i del to. Altså blir det Oslo-stoff i begge legg. Den første delen vil få mer Oslo-nyheter som konkurrerer om oppslaget. I denne delen vil det være større plass til Oslo-nyheter enn før, da det ofte var lite Oslo-stoff de dagene vi ikke hadde eget Oslo-legg.

Etter nedleggelsen av Aften fikk Aftenposten to Oslo-redaksjoner. Én til morgenutgaven og en annen til nettstedet og den ukentlige gratisavisen Osloby.

- Vi får hele gjengen samlet i en redaksjon og skal dekke Oslo i alle kanaler.

Oslos intranett

På nett skal Osloby ha en lavere terskel for å rykke på ulykker eller t-bane krøll. Ting Ruud mener opptar folk. Redaksjonen skal forsyne riksavisen med godt lokalstoff.

- Det vi vet fungerer på papir og i tillegg går godt på nett er den klassiske gode «Aften-journalistikken». Den gode nære journalistikken som egentlig kan videreføres til alle bydeler, og for så vidt også hele landet. Det skal vi fortsette med. Vi skal dyrke den Oslo-journalistikken Aftenposten har vært best på i en årrekke.

På nett er ambisjonen å være Oslos intranett, som avdelingslederen kaller det. I konkurranse med Amedias DittOslo.

Det skal gå igjen og karakterisere journalistikken som gjøres for trykk. Særlig i “nye” Aftenpostens del to vil det bli synelig. Der skal det gis flere råd og tips til byfolket. Som guider, anbefalinger og restaurantanmeldelser.

Mer boltreplass

Aftenposten som helhet vil få færre sider enn den hadde for en stund tilbake. 20 prosent mindre er målet.

- Der er vi snart, forteller sjefredaktør Hansen.

Når så Oslo forsvinner som en egen del, bør vel det logisk sett bety mindre plass til lokalstoffet.

- Nei, vi får ikke færre spaltemeter. Faktisk får vi ganske mange flere som følge av legg to. Der vi før hadde ett legg tre dager i uken, får vi nå Oslo-stoff i legg én og to sju dager i uken. Omfanget, slik det er skissert nå, er stort. Akkurat hvor mange sider det ender på kan selvsagt endre seg.

Tjenester

Ruud forteller at på nett er de stort sett fornøyd med nyhetsdekningen. Nå skal det jobbes fram nye tjenester.

- Vi skal blant annet bli bedre på å fortelle leserne om hva som skjer og gi dem restaurantanmeldelser i en bedre innpakning. Vi jobber kontinuerlig med nye tjenester.

Og så skal brukerne få mulighet til å varsle Bymiljøetaten om ting som trenger utbedring. Er det et hull i gata, kan leserne varsle om dette gjennom en egen inngang på Osloby som til slutt ender hos etaten. Det blir mulig gjennom den nylanserte tjenesten «Fiks dette».

Mange har meldt inn problemene sine. Alt fra store problemer, til små irritasjonsmomenter.

- Det var for eksempel flere som varslet om at det var vanskelig å rekke å krysse Sannergata ved Ringen Kino. Etter at de meldte dette til Bymiljøetaten har de fått svar; den grønne mannen varer nå tre sekunder lenger.

 

Powered by Labrador CMS