SAS har delt ut papiraviser til sine reisende når de går om bord i flyene. Nå blir det eavis for alle pengene. Med mindre de er innom en lounge først. Foto: SAS.
SAS har delt ut papiraviser til sine reisende når de går om bord i flyene. Nå blir det eavis for alle pengene. Med mindre de er innom en lounge først. Foto: SAS.

SAS dropper papir på flyene

Om en knapp måned slutter SAS trolig å gi de reisende papiravisene til Dagbladet, Dagens Næringsliv og Aftenposten ved boarding. Nå satses det på eaviser.

Publisert   Sist oppdatert

Det er gått tre år siden Journalisten kunne fortelle sine lesere at SAS-avtalen var gunstig for Dagbladet. I 2010 bidro denne med å løfte avisens papiropplag. Men effekten var kortvarig i en mediehverdag hvor stadig flere brukere foretrekker å lese nyheter digitalt. Med tilgang til trådløst nett om bord i flyene er det også kanskje naturlig ikke å dele ut papiraviser til de reisende.

SAS har lenge markedsført seg med flyselskapet hvor de reisende får tilgang til aviser, og det vil de også få, men etter 1. mars er det ifølge én kabinsatt ikke lenger på papir, men digitalt.

Nyheten sprakk via kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter N. Hansens twitter-konto. Over høyttalerne på en flight han befant seg ble det meldt at flyselskapet dropper papiravisene fra månedsskifteet. Etter dette må de reisende benytte seg av SAS-appen for å få tilgang til de samme utgivernes eaviser.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS forteller per SMS til Journalisten at ordningen ikke er på plass og at den aktuelle purseren som uttalte seg om dette på flyet Hansen befant seg verken hadde korrekt eller tilstrekkelig faktagrunnlag.

- Det stemmer at vi i likhet med forbrukervanene går mot digitale løsninger og alternativer. Dette er foreløpig ikke på plass, understreker Johansen og sier SAS gjerne vil kommentere dette når mer er konkretisert.

Her finner du flere nyheter om SAS og mediene

På twitter forklarer @SAS at det jobbes med å etablere wifi på alle fly, og at avisene kan lastes ned på appen og leses når forbrukerne selv ønsker det.

Dagbladet blir premium

Kommersiell direktør Per Brikt Olsen i Dagbladet forteller at denne endringen er noe mediehuset har arbeidet sammen med flyselskapet siden i sommer.

Her finner du flere nyheter om Dagbladet

- Vi har vært hovedsamarbeidspartner på papir, nå blir vi det digitalt, sier Olsen til Journalisten.

Han forteller at de reisende vil få tilbud om eavis allerede ved innsjekking, og da via SMS. Og selv om papiravisene ikke lenger deles ut ved gate, forsvinner de ikke helt. Reisende som benytter flyselskapets lounger vil fortsatt få avisene. Det blir et premium-produkt, forteller Olsen.

Olsen kan ikke gå ut med detaljene i avtalen, men en naturlig konsekvens er at papiropplaget vil gå ned, mens opplaget for eavisa øker.

En klar bieffekt av dette igjen er reduserte kostnader på trykk og distribusjon.

Tidligere nyhetsredaktør i VG og nå partner i Frist House, Hans-Christian Vadseth anslår på Twitter at det er snakk om mellom 6.000 og 8.000 aviser i året for Dagbladet og DN til sammen.

Dagens Næringsliv i samme fly

Kommersiell direktør Ole Johan Sjaastad i Dagens Næringsliv sier at overgangen fra analog til digital ikke vil forandre særlig på hverdagen eller på det samlede avisvolumet. I DN opplever de samarbeidet som svært interessant, særlig siden passasjerene ifølge Sjaastad er midt i DNs målgruppe. Det åpner salgsmuligheter for næringslivsavisen.

Han forteller at det var SAS som tok initiativ til omleggingen, men at det ikke var særlig overraskende siden det kom etter en tett dialog gjennom mange år.

Nøyaktig hva samarbeidet betyr i omsetning, vil han ikke gå i detalj om. Også DN har aktiviteter knyttet til Eurobonuspoeng, men nøyaktig hva disse går i er ennå ikke konkludert.

- Markedsmessig er det verdifullt å ha samarbeid med Skandinavias største flyselskap. Det er sammenfallende kundegrunnlag og derfor er det interessant å gjøre markedsutviklende samarbeid i fellesskap.

Her finner du flere nyheter om Dagens Næringsliv