Her er bildet i Ringerikes Blad som Hønefoss-utestedet Kooperativen har reagert på. Faksimile 28. juni 2012.
Ringerikes Blad politianmeldt
Lokal pøbb ønsker prinsipiell avklaring om alkoholreklame.
Utestedet Kooperativen på Hønefoss har politianmeldt Ringerikes Blad for brudd på alkoholreklameforbudet, og samtidig klaget avisen inn for Pressens faglige utvalg (PFU). Det er Kooperativen selv som melder dette i en pressemelding.
Ønsker avklaring
Bakgrunnen for anmeldelsen er at avisen torsdag i forrige uke hadde på trykk en annonse om utestedet Bryggerikjelleren som «Ukens butikk». På bildet er to ansatte avbildet med en vinflaske og et vinglass.
– Annonsen fremstår etter vårt skjønn som som en markedsføring av Bryggerikjelleren som et mat- og vinhus, heter det i meldingen.
Kooperativen skriver at de anmelder saken fordi de ønsker å få en objektiv vurdering av om annonsen bryter med norsk lov. De ønsker å prøve alkohollovens paragraf 9.2, som sier at reklame for alkoholholdige drikker er forbudt.
– Dette er en grei måte å få en prinsipiell avklaring om dette med alkoholreklame på, sier styreleder Kjell-Eric Andersen i Kooperativen til Journalisten.
Fikk selv refs
Nylig opplevde Kooperativen selv å få en skriftlig advarsel fra kommunen for alkoholreklame. Ringerikes Blad har tidligere skrevet om at utestedet i vinter brukte et bilde med to ølglass i en Facebook-invitasjon til et St. Patricksday-arrangement.
Andersen avviser at anmeldelsen er et «takk for sist» til avisen.
– Det har vi ikke behov for. Vi har erkjent at vi har gjort en feil, og det vi ønsker nå er en avklaring på om andre virkemidler er tillatt, sier Andersen.
– Legitimt
Konstituert sjefredaktør Øyvind Lien i Ringerikes Blad tar anmeldelsen med fatning.
– Politianmeldelsen er en reaksjon fra en som er rammet av lovverket, og det er helt legitimt, sier Lien.
I et debattinnlegg på Ringerikes Blads nettside hilser sjefredaktøren en debatt om alkohollovgivningen velkommen. Han mener annonsen er på trygg grunn.
– Det krever undersøkelser eller særskilt forkunnskap for å avsløre korrekt innhold, fabrikkant og eventuelt alkoholinnhold i den avbildede flasken. I likhet med Kooperativen mener vi altså at bildet i annonsen ikke er lovstridig. Skulle myndighetene komme til en annen konklusjon, vil vi ta konsekvensen av det, skriver Lien.
Til PFU
Kooperativen har også klaget saken inn for PFU på bakgrunn av punkt 2.6 i Vær Varsom-plakaten, som sier at medier må avvise forsøk på å bryte ned skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Utestedet har også klaget inn annonsen på tekstreklameplakaten.
– Utfallet hos politiet og i Pressens faglige utvalg, vil etter vårt skjønn være en nødvendig og viktig prinsipiell avklaring, heter det fra Andersen i pressemeldingen.