– Må gå med overskudd

Så langt har Aller vedtatt å legge ned bladet EVA, men flere nedleggelser kan være på gang.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag ble det klart at Aller kutter 70 årsverk i bemanningen for å møte kostnadskutt på mellom 110 og 130 millioner kroner.

Legger ned

Det har tidligere vært varslet at flere bladtitler kan forsvinne fra hyllene som følge av kuttene. Fredag ble det klart at Aller legger ned EVA, og administrerende direktør Roger Hansen utelukker ikke at det kan komme flere kutt.

– Alle blader og magasiner må gå med overskudd, eller ha mulighet til å skape resultater innen rimelig tid. Men foreløpig er det kun EVA som er vedtatt lagt ned, skriver Hansen i en epost til Journalisten.

Det er uvisst hvilke blader som eventuelt står på lista over mulige nedleggelser.

Bare kort tid før Hansen svarer på spørsmålene om kuttene, er nyheten ute om at 70 årsverk skal fjernes fra Aller Norge. Her er det snakk om bladforlaget som gir ut blant annet Se og hør og KK, ikke datterselskapet Aller Internett som allerede har tatt sine kutt.

Frivillig

Hansen føler at dialogen mellom ledelsen og de ansatte har fungert godt under prosessen som leder i redaksjonsklubben Ingunn Nordli karakteriserer som tøff. Hansen håper på at forholdet mellom de to partene vil fortsette på samme måte, og så håper han på at folk vil gå frivillig.

– Jeg håper og tror på at dette skal løses i størst mulighet grad ved frivillighet. Vårt mål har hele tiden vært å unngå oppsigelser, forteller han.

Ifølge pressemeldingen det danskeide medieselskapet sendte ut tirsdag formiddag, kommer det fram at Hansen har lagt ut noen ekstra sukkerbiter for å få folk til å søke sluttpakker. Takker de ja til sluttpakker innen svarfristen er omme, så får de en måneds ekstra lønn.

Har troen

Det er finanskrisen som har brakt Aller Norge inn i prosessen som pågår nå, men Hansen har likevel troen på fremtiden. Men han forteller at selv om troen er der, er det viktig å tilpasse seg en ny virkelighet i mediebransjen.

– Vi kan ikke bare se på det som skjer. Vi må tilpasse kostnadene til utviklingen på inntektssiden, både når det gjelder opplagsinntekter og annonseinntekter.

Powered by Labrador CMS