Tidligere NJ-leder Ann-Magrit Austenå har gitt ut boka "Arven etter sataniske vers"- om den politiske kampen om ytringsfrihet og religion
Ytringsfrihet, politikk og religion
Norske medier sviktet i sin dekning av karikaturstriden, med et for ensidig fokus på publiseringsspørsmålet, mener Ann-Magrit Austenå.
– Å publisere eller ikke-publisere ble selve symbolet på holdningen til ytringsfrihet. Man ble fanget av dette, og glemte å stille de kritiske spørsmålene om hvem som var aktører og hvem som tjente på konflikten. Norske medier brakte ingenting om de som faktisk ble kneblet, sier Ann-Magrit Austenå.
Rett over påske kommer generalsekretæren i Norsk Organisasjon for Asylsøkere (og tidligere leder av Norsk Journalistlag) Ann-Magrit Austenå med boka «Arven etter Sataniske vers».
Starter med Satan
I denne tar hun opp ulike aspekter ved ytringsfrihetens vilkår og rolle i spenningsfeltet mellom politikk og religion, med startpunkt i konflikten rundt publiseringen av «Sataniske vers» og fatwaen som ble utstedt mot Salman Rushdie i februar 1989.
– Det var første gang vi har sett en internasjonal bevegelse mot publisering av en bok grunnet religiøse symboler og følelser, hevder Austenå og trekker fram oppgjør mot all fundamentalisme, muslimenes møte med rasisme i Europa og konflikten mellom å tilpasse seg en ny kultur og tviholde på gamle verdier som tre hovedtemaer i boka.
Størst reaksjon i autoritære land
I boka tar hun også for seg medienes holdning til ytringsfrihetsspørsmålet, med Rushdie-fatwaen og karikaturstriden rundt Jylland-Postens publisering av Mohammed-tegninger som sentrale stolper.
– Karikaturene er blitt brukt i et politisk spill som mediene i liten grad har berørt. Reaksjonen mot tegningene har vært sterkest i land uten ytringsfrihet og religionsfrihet, sier Austenå. Hun trekker fram Egypt og Pakistan, land som gjerne ønsker å framstille seg som demokratiske, som eksempler.
– I Egypt ble kritikken av tegningene initiert ovenfra, fra Mubarak. Først i en rekke internasjonale organisasjoner og deretter i det islamske råd. Og i Pakistan brukte myndighetene kritikken av karikaturtegningene for å blidgjøre islamister i landet. I begge land har myndighetene har brukt Muhammed-tegningene til å fjerne legitimiteten i vestlige lands kritikk av manglende demokrati.
Spalteplass til ekstremister
Siste kapittel i «kulturkampen» mellom kristne og muslimske verdier fikk vi da en amerikansk pastor 20. mars brente Koranen. Men brannen lå og ulmet en uke før Afghanistans president Hamid Karzai fikk den til å flamme opp, med sin karakteristikk av provokasjonen som «en forbrytelse mot en religion».
I den sammenheng har enkelte kritisert medier for å gi spalteplass til ekstremister som foretar slike provokasjoner. Burde mediene la være å omtale slike aksjoner, for ikke å bære ved til bålet?
– Medienes rolle er ikke å legge et vått ullteppe over ytringer som finner sted. Det jeg etterlyser er heller at mediene går aktørene nærmere etter i sømmene og stiller seg spørsmålet hvorfor dette skjer og hvem som tjener på det. I dag lever enhver ytring videre som en tolket ytring, og da blir kildekritikk ekstra viktig for å unngå å bli misbrukt i et politisk spill, kommenterer Ann-Magrit Austenå.