Dette er er god nok merking av annonsørinnhold, mener Pressens Faglige Utvalg.
Dette er er god nok merking av annonsørinnhold, mener Pressens Faglige Utvalg.

Dagbladet ble ikke dømt: Denne merkingen er innenfor, mener PFU

God nok merking av kommersielt innhold.

Publisert Sist oppdatert

Pressens Faglige Utvalg (PFU) mener at den avbildede annonsen er tydelig nok merket som kommersielt innhold. Det kom frem på møtet i PFU i dag.

Dagbladet var klaget inn av en privatperson som skriver at han ikke skjønte noe da en nettside for et apotek dukket opp på skjermen etter at han klikket på en lenke på dagbladet.no.

Klager mente at avisen hadde brutt punkt 2.6 i Vær varsom-plakaten, om å skille journalistikk tydelig fra reklame. Ifølge klager lignet reklamehenvisningene/-lenkene på forsiden for mye på det redaksjonelle innholdet.

PFU er ikke enig i det, og konkluderte med en ren frifinnelse.

- Ting må være tydelig merket, da er det greit. Innholdsmarkedsføring er kommet for å bli, om vi liker det eller ikke, og dette mener jeg er innenfor, sa PFU-nestleder Anne Weider Aasen (TV 2), som representerer Norsk Redaktørforening i utvalget.

Hun fikk støtte av redaktørkollega Stein Bjøntegård (NRK). Han pekte på at artikkelen heller ikke har nyhetstittel, og dermed ikke spiller på de samme effektene som redaksjonelt innhold.