Norge er Nordens reklame-Mekka
Reklameomsetningen per innbygger langt høyere i Norge enn i nabolandene i første halvår 2010.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det totale reklamemarkedet økte i alle de nordiske landene, unntatt Danmark. Der fortsatte annonsemarkedet fortsatte å falle i første halvår 2010, ifølge Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM). Det svenske instituttet har sammen med TNS-Gallup i Finland og Dansk Oplagskontrol i Danmark hentet fram ny statistikk over mediemarkedets utvikling i Norden.
Pen vekst
I første halvår 2010 var det bare Sverige som hadde en sterkere vekst i reklameomsetningen enn Norge, med henholdsvis 7,0 og 5,1 prosent i forhold til samme periode i 2009.
Men det er norske bedrifter som kjøper mest reklame per innbygger, i gjennomsnitt 235 euro i denne perioden. Dette er betydelig høyere enn i andre nordiske land, der omsetningen ligger mellom 124 (Finland) og 180 (Danmark) euro per innbygger.
– Nordens Mekka
– Norge har i årevis hatt størst reklameomsetning i Norden, og har vært et av de mest intensive annonsemarkedene i verden. I første halvår 2010 forsvarer Norge sin posisjon som Nordens reklame-Mekka, sier administrerende direktør Magnus Anshelm i IRM i en pressemelding.
IRM forsøker å fange opp all omsetning av reklame i de ulike landene.
Veksten dempet
Tidligere denne uka meldte IRM at veksten i det norske reklamemarkedet var lavere i tredje kvartal enn tidligere i år. Samlet ble det omsatt reklame for drøyt 3,5 milliarder kroner i tredje kvartal, og så langt i år har reklameomsetningen vært på nær 12 milliarder kroner.