Kraftig reklamevekst på mobile plattformer i år.20100705

Eventyrlig vekst på mobil

Reklamesalget har økt med 263 prosent så langt i år. Den samlede omsetningen på nettet er nå større enn for papiravisene.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den samlede annonseomsetningen via mediebyråene i årets første kvartal endte på nær 2,2 milliarder kroner, som er 0,8 prosent høyere enn i tilsvarende periode i fjor. Det viser Mediebyråforeningens mediebarometer (se fakta nederst i saken).

–Tatt i betrakting at hele påsken i år faller i mars må vi si at dette er et relativt godt kvartal, sier Tonje jerstad, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Aviser og blader taper

Både dagspressen og ukepressen måtte tåle et fall i annonseinntektene på drøyt 14 prosent i årets tre første måneder. Region- og lokalavisene taper mer enn riksavisene, henholdsvis 15,4 og 10,7 prosent. Også fagpressen opplever et kraftig fall, med 11,0 prosent.

Nettmediene og tv har størst grunn til å være fornøyd, med en inntektsvekst på henholdsvis 8,8 og 6,4 prosent i første kvartal 2013. Tv har den suverent største andelen av inntektene fra reklame, med 39,1 prosent (852,9 millioner kroner). Radio øker reklameinntektene med 2,9 prosent.

Nettet passerer avisene

Med en markedsandel på 18,4 prosent har internett nå passert dagspressen (17,8 prosent) som annonsekanal. Omsetningen endte på henholdsvis 400,9 og 389,0 millioner kroner. Blant nettmediene opplever mobiltjenestene en eventyrlig omsetningsvekst på 263,2 prosent, mens web-tv øker med pene 94,7 prosent.

Annonseringen på mobilplattformene utgjør fortsatt en liten del av totalen med 34,8 millioner kroner, men øker kraftig fra 0,4 til 1,6 prosents markedsandel fra i fjor til i år.

Stabile marstall

Markedsandelene i mars isolert er relativt stabile i forhold til februar. Tv øker med ett prosentpoeng til 40,2, og internett er helt stabilt i forhold til februar og inngangen på 2013.

– Det blir spennende å se omsetningen per april. Da har vi et bedre sammenligningsgrunnlag, fordi påsken i 2012 var i april, sier Gjerstad.

Tallene viser netto utfakturert medieomsetning, etter alle rabatter og før eventuelle provisjoner. Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.

Powered by Labrador CMS