Papiravisene faller og faller

Fortsetter å tape store annonseinntekter. Også uke- og fagpressen sliter, mens internett drar fra og sørger for samlet økning.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Akkumulert omsetning for alle typer medier viser en vekst på 6,6 prosent etter ti måneder, viser det siste barometeret fra Mediebyråforeningen. Det gir en omsetning per oktober på 7,58 milliarder kroner.

– Vi går inn i fjerde kvartal med en solid vekst, så det er spennende å følge de to siste månedene med tanke på hvor på hvor året ender, sier Tonje Gjerstad, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Kraftig fall

Tidligere i høst passerte internett dagspressen som den største annonsekanalen. Papiravisenes annonseomsetning var på 1,23 milliarder kroner i årets ti første måneder. Det er 11,9 prosent ned i gjennomsnitt, sammenliknet med samme tidspunkt i fjor. Dagspressens andel av totalomsetningen faller dermed fra 19,6 til 16,2 prosent.

Lokal- og regionalavisene taper mest, hele 13,7 prosent til 770,6 millioner kroner. Riksavisene kommer noe hyggeligere ut i oktober enn tidligere i år, men har så langt i år falt med 8,6 prosent.

Mobil og webtv i siget

Mediehus som har fått sving på sine mobil- og webtv-plattformer kan glede seg over at kronene for alvor renner inn, og i alle fall delvis kompenserer for nedgangen på papir. Annonseomsetningen på mobilversjonene økte fra 47,5 millioner kroner per oktober 2012 til 163,2 millioner hittil i år. Det er en økning på pene 243,9 prosent.

Også web-tv er i siget med en omsetning på 73,4 millioner kroner ved utgangen av oktober, opp 161,8 prosent. Mobil og webtv står imidlertid fortsatt for små andeler av totalen, med henholdsvis 2,2 prosent (0,7 prosent i fjor) og 1,0 prosent (0,4 prosent).

Nettet drar fra

Mobil og webtv inngår i kategorien Internett, som samlet øker med 27,8 prosent til 1,52 milliarder kroner. Dermed øker nettets andel av den totale omsetningen fra 16,7 til 20,0 prosent.

Den registrerte annonseomsetningen for tv-stasjonene øker fra 2,69 til 2,88 milliarder kroner, som gir en markedsandel så langt i år på 38 prosent (37,8 prosent).

Ukepresse/magasiner og fagpressen fortsetter å tape både inntekter og andeler. Begge gruppene fikk inn 10 prosent mindre i annonseinntekter de ti første månedene i år, i forhold til samme periode i fjor.

Radio vokser beskjedent med 2,5 prosent til omsetning på 323,3 millioner kroner.

Dette er byråene

Den månedlige reklamestatistikken fra Mediebyråforeningen viser netto utfakturert medieomsetning (etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner). Tallene omfatter rapporter fra følgende mediebyråer: Carat Norge AS, Futatsu AS, In-Sight AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS, Starcom, Vizeum Norge AS og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS).

To nye mediebyråer er med i rapporteringen i år, og rapporter i 2013 er derfor ikke direkte sammenliknbare med fjoråret.

Powered by Labrador CMS