Illustrasjon: Birgit Dannenberg
APB snart historie
Etter mer enn ti års drift er Avisenes Pressebyrå på vei mot avvikling.
Byrået som ble etablert i 1997, har i over ti år levert featurestoff til Edda Medias mange aviser, men over nyttår tyder alt på at byrået blir lagt ned.
God løsning?
Bakgrunnen er at NTB ønsker å utvide sin plattform og ha et bredere stofftilfang. Derfor inviterte byrået både APB og A-presse-eide ANB med på et samarbeid.
Fra februar starter NTB opp sin nye avdeling NTB Tema, hvor Edda-avisene skal få featurestoff. Sjefredaktør Pål Bjerketvedt håper på å også få med seg A-pressen på samarbeidet.
– Vi håper på det og tror dette er en god løsning, men det er et stykke fram til en eventuell avtale med A-pressen.
Bjerketvedt forteller at NTB Tema vil bygges opp rundt mye av det APB gjør per i dag. NTBs sjefredaktør var selv med å starte opp APB på tampen av 1997.
– 11 år etter etableringen tror jeg alle er enige om at dette er en god løsning.
Nesten på plass
Konserndirektør Sigmund Kydland i Edda Media forteller at alt så langt ikke er helt på plass og vil ikke være med på at APB legges ned.
– Det er ikke fastspikret ennå, det henger litt igjen på noen formaliteter, men vi har inngått en intensjonsavtale, sier Kydland.
Han forteller at han har stor tro på prosjektet. Dersom alt faller på plass, vil to av de ansatte ta sluttpakker, mens de fire andre blir med over til NTB, hvor Edda Media er største eier.
– Vi tror dette er veldig smart. Vi vil få et produkt med samme gode kvaliteten som med APB og som er produsert på en mer effektiv måte. Det må være smart i en tid som dette.