Ansvarlig redaktør og administrerende direktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen. Foto:Kathrine Geard
Inntektene opp i Dagsavisen
Men bunnlinjen svekkes.
Inntektene i den Mentor Medier-eide avisen økte med 160.000 kroner fra 2012 til 2013 og endte på like under 143,2 millioner kroner. 42,8 millioner kroner av dem var pressestøtte.
Samtidig som inntektene økte, ble bunnlinjen redusert. Det tidligere underskuddsforetaket, leverer driftsoverskudd for andre år på rad. Men overskuddet i fjor var én million kroner lavere enn året før og endte på 3,1 millioner kroner.
Eneleder Eirik Hoff Lysholm forklarer at avisen er sårbare for endringer. Særlig i reklamemarkedet og i pressestøtteordningen. Dersom det hadde eksistert et tak på 40 millioner kroner på pressestøtten, ville overskuddet altså vært redusert til én tidel, rundt 300.000 kroner. Pressestøtten utgjør omtrent 30 prosent av Dagsavisens inntekter.
Lysholm sier at opplagsinntektene er stabile. Disse økte ifølge ham med én million kroner i fjor.
Arbeiderbladet tilbake
Redaktør og direktør Lysholm sier at Dagsavisen nå skal ta tak og satse digitalt med merkevarer. Blant annet vil han hente frem igjen gode gamle Arbeiderbladet. For, som han sier, det kan være at det appellerer på linje med det merkevaren Fremtiden gjorde. I jakten på flere inntektsbein å stå på, snus hver stein.
– Men dere holder Arbeiderbladet til nett?
– Det får vi se på. Dagsavisens hovedutgave kommer til å bestå som den gjør. Kan være vi skal teste ut varianter av det, men ikke konkludert med det. Vi ser Aftenposten forlater Oslo-markedet litt og Arbeiderbladet var en sterk nummer to, sier Lysholm litt kryptisk.
– I tillegg er det ingen hemmelighet at vi utforsker markedet i andre byer for lignende utgaver av Dagsavisen som den vi nå har i Drammen. Jeg håper og tror at det vil komme nysatsinger fra oss i løpet av 2014.