F.v. analytikerne Henrik Schultz og Atle Vereide. Foto: Kaupthing og Birgit Dannenberg (collage)

– Vekst neste test for Ryssdal

Analytikere roser Schibsteds konsernsjef for tøffe kostnadskutt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Rolv Erik Ryssdal tiltrådte stillingen som konsernsjef i Schibsted 1. juni i fjor, etter ti år i sentrale lederstillinger i selskapet. Handlekraften han har vist i 2009 får anerkjennelse av medieanalytikere.

(Journalisten.no bringer et større intervju med Ryssdal imorgen lørdag.)

Kapitaldisiplin

Analysesjef Atle Vereide i SEB Enskilda har kjøpsanbefaling på Schibstedaksjen og ser ingen grunn til å endre denne. Han mener Ryssdal har bidratt til et godt resultat gjennom å fokusere på kapitaldisiplin og lønnsomhet.

– Frigjøring av kapital fra virksomheter som ikke er innenfor kjernevirksomheten og begrensning på nye investeringer, har løftet resultatene.

Kostnadskuttene har ifølge Vereide vært helt nødvendige for Schibsted.

– Kostnadene har i en periode vært ute av takt med virkeligheten.

Effektiv leder

Medieanalytiker Henrik Schultz i meglerhuset Argo Securities har tro på Ryssdal som Schibsteds leder. Han fremhever hans lange erfaring i konsernet, som blant annet administrerende direktør for VG og svenske Aftonbladet.

– Han har vært en veldig effektiv leder, og har tatt med seg en disiplin som er utrolig slagkraftig.

Schultz sier at Ryssdal tidlig signaliserte fokus på kostnader og rasjonalisering.

– Kostnadskuttene overrasket, de er dypere og bredere enn jeg har sett i konsernet noen gang.

Nye utfordringer

Schultz spår at 2010 vil bli et flatt år for annonsemarkedet, men at man vil se tegn til stigende optimisme i 2011. Da vil Ryssdal møte nye utfordringer, med fokus på økt omsetning.

– Mens Ryssdal har bestått kostnadskuttene med glans, vil den nye testen bli å vokse i takt med annonsemarkedet. Da må de tilbake til den dynamikken Schibsted har vist tidligere, de siste årene fram til 2008.

Schultz sier at vekst er det avgjørende over tid. Konsernet må ekspandere og klare å frigjøre kreativitet innenfor systemet. Konkurransen vil bli tøffere når markedet tar seg opp. I 2012 vil man se nye selskaper som spiser markedsandeler av de store. Hovedutfordringen vil være utvikling av nye betalingstjenester på nett.

Schultz er optimistisk på Ryssdals vegne.

– Han har klart å skapte stor fortjeneste i Schibsted tidligere, og jeg tror han vil klare det igjen.

Powered by Labrador CMS