Dommen fra PFUs møte tirsdag er klar. PFU felte i fem saker. Arkivfoto: Kristine Lindebø
Dommen fra PFUs møte tirsdag er klar. PFU felte i fem saker. Arkivfoto: Kristine Lindebø

Fire felt i gårsdagens PFU-møte

Document felt på til sammen fem punkter i Vær varsom-plakaten.

Publisert   Sist oppdatert

Fire redaksjoner og totalt fem saker ble felt i Pressens faglige utvalg (PFU) tirsdag. Tre ble felt for brudd på god presseskikk, mens to fikk kritikk, som er en mildere fellelse.

Finansmagasinet Kapital fikk kritikk etter punkt 4.14 i Vær varsom-plakaten (VVP), som handler om samtidig imøtegåelse. Det var nobelkomiteleder Berit Reiss-Andersen som privatperson, som hadde klaget inn magasinet etter en sak om at hennes tidligere advokatfellesskap var saksøkt for å ha misligholdt en leieavtale.

Kapital ble felt fordi de ikke hadde gitt Reiss-Andersen mulighet til å svare på en del påstander om forhold som lå tilbake i tid.

Les PFUs saksdokumenter og uttalelse her.

Ikke dekning for tittel

Sarpsborg Arbeiderblad (SA) ble felt for brudd på god presseskikk etter punkt 3.2 og 4.4 i VVP. 3.2 handler om kontroll av opplysninger og kildebredde, mens 4.4 handler om å ha dekning for tittel og ingress.

Avisa ble klaget inn av Sarpsborg kommune for en sak der de omtaler at en hjørnesteinsbedrift skulle flytte fra Sarpsborg til Halden.

SA intervjuet en grunneier, som mente at kommunen hadde avvist at fabrikken kunne flyttes til hans tomt. Dette mente kommunen og selskapet at ikke stemte.

SA ble felt fordi de ikke hadde dekning for tittelen på forsiden, og fordi de ikke hadde kontrollert at opplysningene grunneieren kom med var korrekte.

Les PFUs saksdokumenter og uttalelse her.

Ukeavisa Dølen ble også felt for brudd på god presseskikk for ikke å ha gitt mulighet til samtidig imøtegåelse.

De brøyt dermed punkt 4.14 i VVP etter å ha publisert en sak om en inhabil ansatt i kommuneadministrasjonen i Nord-Fron kommune, uten at hun fikk mulighet til å imøtegå en sterk beskyldning av faktisk art.

Les PFUs saksdokumenter og uttalelse her.

Felt på fem punkter

To klager mot nettavisa Document ble behandla bak lukkede dører tirsdag, der klagerne er anonymisert.

Uttalelsene til disse fellelsene har ennå ikke blitt publisert på Presseforbundets sider, så det er derfor ingen tilgjengelig informasjon om sakene. Uttalelsene blir publisert i dag eller i morgen, ifølge forbundet.

Document ble felt for brudd på god presseskikk på fire punkter i VVP i den ene saken:

  • 4.1 om saklighet og omtanke.
  • 4.5 om forhåndsdømming i krimjournalistikk.
  • 4.7 om å identifisering.
  • 4.17 om moderering av digitale meningsutvekslinger.

Document fikk også kritikk etter punkt 4.3, som handler om stigmatisering, i en annen sak. Presseforbundet opplyser i sin oversikt at noen i utvalget tok dissens på denne konklusjonen.

Drammens Tidende, Firda, Avisa Nordland og Bergens Tidende ble frikjent av PFU på tirsdagens møte. Noen i utvalget tok dissens på uttalelsen i saken mot Avisa Nordland, og mente avisa burde bli felt for kritikk etter punkt 4.3 i VVP.