Torry Pedersen. Foto: Birgit Dannenberg
Torry Pedersen. Foto: Birgit Dannenberg

Papiravisene vil bli tynnere

Finanskrisen avdekker permanente endringer for avisbransjen, mener VG-sjef.

Publisert   Sist oppdatert

Under Fagpressens dag spådde VG-sjef Torry Pedersen i går at sidetallene vil gå ned mye de neste fem årene, i tillegg til at titler vil forsvinne.

Han bekrefter nå at VG vil bli strengere med sidetallet i 2009 enn i 2008 og at han tror at avisene skal bli tynnere.

– Papiravisenes modell med litt av alt utfordres av nettet fordi vi har et tidsunderskudd, sier han til Journalisten.

Rubrikk emigrerer til nett

Pedersen mener høykonjunkturen har tilslørt endringene avisbransjen står overfor.

– Det er ikke papir som er problemet, men forretningsmodellen. Rubrikk emigrerer til nett og løsrives fra journalistikken. Dette er dramatisk, noe vi ser tydelig i USA. Det er bare dødsannonser som har vekstpotensial i rubrikk. De kan bli mye større og dyrere, sa Pedersen under foredraget sitt i går.

Da han gikk over fra å lede VG Nett til å lede papiravisen i mai, sa Pedersen det var fint å bli kalt begravelsesagent fordi de aldri vil gå tom for kunder.

Siden VG ikke har rubrikkannonser, er han ikke bekymret for VG i dette henseende. Derimot mener han det vil ha store konsekvenser for bransjen som helhet.

– Jeg vil anta at Aftenposten og Dagens Næringsliv (DN) er rammet av utviklingen. Det er alvorlig for vi trenger mer god journalistikk og den blir dyrere, sier han til Journalisten.

Nettets relevans utfordrer

INMAs høstkonferanse i dag sa Pedersen videre at nettets muligheter til å levere annonsørene relevans er en trussel mot avisene på to forskjellige måter. – Hvem vil annonsere ved siden av saker om krig og korrupsjon? spurte han først.

Deretter pekte han på hvordan nettets potensial for økt relevans også kan utgjøre trussel for journalistikken ved at det man kan gå rett til kildene, rett til ekspertene, mens aviser ofte ikke besitter den spisskompetansen mange vil etterspørre.