Ina Lindahl Nyrud i Norsk Journalistlag ønsker høye nok bøter til selskaper som bryter åpenhetsloven.

Ber om høye bøter for brudd på åpenhetsloven

NJ kritiske til Forbrukertilsynet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Norsk Journalistlag (NJ) mener Forbrukertilsynet må trå til med høye bøter dersom selskaper bryter åpenhetsloven. 

Det kommer frem i et høringssvar til Barne- og familiedepartementet. Temaet for høringen er nivået på bøter i den litt over ett år gamle åpenhetsloven.

Høye bøter

NJ skriver i høringssvaret at brudd på åpenhetsloven må gi høye nok bøter til at det ikke lønner seg å bryte den. 

For å sikre at åpenhetsloven følges må bøtene være avskrekkende, dersom de blir for lave vil kostnaden bli for lav for selskapene, sammenlignet med fordelene ved å ikke være åpne, mener NJ.

– Jo høyere bøtene er, desto mer sannsynlig er det at virksomhetene vil følge loven, sier NJ-advokat Ina Lindahl Nyrud til Journalisten.

Åpenhetsloven er laget for å fremme åpenhet og ansvar, og når bøtene er høye nok, vil man sikre at selskapene gir samfunnsviktig informasjon, mener hun.

Kritiske til Forbrukertilsynet

Som Journalisten har omtalt tidligere, har medier som har forsøkt å få innsyn med bakgrunn i åpenhetsloven vært kritiske til Forbrukertilsynets oppfølging.

FinansWatch-journalist Sebastian Holsen var provosert da han ikke fikk behandlet sin klage på avslag på innsyn fra norske banker, og Journalisten erfarer at flere andre medier er kritiske til hvordan loven håndheves.

– Nå må tilsynet trappe kraftig opp behandlingen av klagesaker hvis lovens hensikt om større åpenhet skal fungere, sier Nyrud.

Basert på høringssvaret kan man også tolke NJ dithen at man er bekymret for om Forbrukertilsynet vil være strenge nok med selskaper som bryter loven. På tross av at det ikke er tema i høringen, presiserer nemlig NJ at de ønsker kraftigere føringer for tilsynet.

Selv om åpenhetsloven er basert på markedsføringsloven, er det forskjeller som NJ reagerer på. Blant annet at det i markedsføringsloven heter at bøter «skal» fastsettes, mens det i åpenhetsloven heter at «kan». Dette bør endres, ifølge NJ.

Powered by Labrador CMS