Er dette for manipulert?
I Danmark raser debatten om årets bilder er photoshoppet i hjel.
Da dommerne i årets bildekonkurranse skulle gå gjennom bildene til årets deltakere, ba de tre av dem å levere inn sine raw-filer. Dommerne mener bildene er photoshoppet på grensen til utroverdige, skriver Pressefotograf Forbundet på sine sider.
Ekstremt
En av de tre fotografene som fikk henvendelse om å levere inn råfiler var Klavs Bo Christensen, som hadde levert inn bilder fra en reportasjereise på Haiti. Etter å ha sett på hans bruk av fotoredigeringsprogrammet, ble han dømt ut av konkurransen. De fire dommerne påpekte overdreven bruk av fargeredigering i spesielt et av bildene.
– Dette må ikke forstås dit hen at vi ikke aksepterer eller anerkjenner redigering i Photoshop, men dette er et virkelig ekstremt eksempel, sier Miriam Dalsgaard.
Christensen selv er uenig med dommerne. Han mener at en råfil ikke har noe med virkeligheten å gjøre.
– Jeg mener at man ikke kan vurdere det ferdige bildet og bruk av Photoshop ut fra en råfil, sier han.
Hva mener du? Se bildene her.
Virkelighet
Leder i norske Pressefotografenes Klubb Terje Bringedal er overrasket over at det danske dommerpanelet kastet Christensen ut av konkurransen. Bringedal har sett bildene og er kommet til at her er det snakk om en person som er ekstremt flink i Photoshop.
– Jeg ville ikke klart det. Så er spørsmålet hvilken retning man går videre. Hadde serien vært i svart-hvitt ville ingen reagert. Man er streng på manipulasjon, men det er det ikke her.
Bringedal sier at han oppfatter råfilene til Christensen som slappe og blasse og viser til at fotografen jo kunne stilt inn kameraet slik at også disse filene vil hatt de sterke fargene. Han sammenligner før og etter-bildene med å se dem med eller uten solbriller.
– Hvem er det som skal bestemme hva som er virkeligheten.? Hvis man ikke skal tillate slike ting, hva da med svart-hvitt? Verden er jo ikke svarthvit. Dette er omtrent som om Skup-juryen skulle bedt om notatblokken.
Bevisste
Høyskolelektor Bernt Eide ved fotojournalistutdanningen på Høgskolen i Oslo synes redigering med kontrast og farge er noe helt annet enn å manipulere. I Norge har ikke denne diskusjonen kommet ennå.
– Norske aviser er veldig bevisste på å ikke tilføre, endre eller fjerne elementer i bildet, men når det gjelder endring av kontrast og farge er bevisstheten mindre. Spørsmålet er om bildet oppleves annerledes enn situasjonen egentlig var, sier Eide som ikke har sett de aktuelle bildene.
Han forteller at det også kan komme feilaktig representasjon i en råfil som er hentet rett ut fra kamera. Som for eksempel om kameraet har stått på feil innstillinger. Han forteller også at man kan se om det er gjort mye med bildene ut fra en råfil, og forteller at det er en god del norske fotojournalister som gjør endringer over den grensa hvor man fjerner seg fra virkeligheten.
Holdninger
– Vi vier dette stor oppmerksomhet overfor elevene. Klassisk manipulasjon er stort sett veldig greit, men med kontrast og farge blir grensene flytende, det er vanskelig å trekke dem. Derfor er det utrolig viktig å holde fast på at det er deskene i redaksjonene som styrer dette. Det de ønsker går gjennom, derfor mener jeg ansvaret ligger der.
Eide understreker at det til syvende og sist handler om fotojournalistenes egne holdninger.