Kraftig kritikk mot Bondebladet

Bondebladet får kraftig kritikk i en ny bok av IJ-forsker Ivar Andenæs om kobling av tekst og annonser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medieforskeren tar opp Bondebladets praksis med egne informasjonssider for henholdsvis Tine og Gilde, og kritikken er knallhard. Andenæs skriver at alt stoff i en avis skal kunne kategoriseres enten som redaksjonelt stoff eller annonser.

– Noen tredje kategori finnes ikke, sier Ivar Andenæs.

Men det er nettopp det Bondebladet har funnet. Bondebladet gis ut av Tun Media, og både Tine BA (28 prosent) og Gilde Norsk Kjøtt BA (20 prosent) er blant de største eierne.

Ansvarlig redaktør i Bondebladet, Lars Olav Haug, sier til Journalisten at han er uenig i kritikken fra Andenæs. Han har ikke lest boken, men sier at han ble kontaktet av Andenæs i fjor.

Ingen kan være i tvil

– Disse sidene er skilt helt ut og merket helt tydelig. Ingen kan være i tvil om at dette er Tines og Gildes egne sider.

Haug sier at de er veldig klar over at disse sidene ikke er redaksjonelle i vanlig forstand og at de derfor har lagt særlig vekt på å merke dem ekstra. Selv om sidene redigeres av informasjonssjefene i Tine og Gilde, sier han at redaktøransvaret ligger fast.

– Det er ingen tvil om redaktøransvaret, sier Haug. Han viser også til at sidene er plassert bakerst i bladet, etter annonseseksjonen.

Betenkelig av mange grunner

Men IJ-forskeren er ikke tilfreds.

– Medlemssidene i Bondebladet er betenkelige av mange grunner. At bladet lar to av sine største eiere, begge med betydelige økonomiske interesser i bondenæringen, få redigere egne sider i bladet, virker meget spesielt. Sidene bryter med Vær Varsom-plakatens bud om å skille klart mellom stoff og annonser. At sidene, især Tine-sida, framstår med samme skrift og typografi som bladets øvrige redaksjonelle sider, understreker dette. Ekstra problematisk er det at siden i tillegg inneholder annonser, blant annet fra Tine rådgivning, skriver Ivar Andenæs.

Tines side har headingen «Tine-sida» med undertittel «Hovedkanalen for kommunikasjon mellom Tine BA og eierne». Tines logo er godt synlig øverst til venstre. Nederst på siden står det at «Tine Kommunikasjon produserer denne sida og redaktørjobben deles mellom informasjonssjefene i meieriselskapa.»

Informasjonssjefen redigerer

Gildes faste side i Bondebladet ble fra nyttår 2007 omdøpt til «Nortura Marked» og typografien noe endret, etter at Gilde og Prior fusjonerte til Nortura. Siden redigeres av Norturas informasjonssjef Tor Olav Brantzæg.

Bondebladets redaktør Lars Olav Haug sier ifølge boken følgende om ordningen:

– Bondebladet er et medlemsblad, og bladets markeds- og organisasjonssider er organisasjonens viktigste kontakt med sine medlemmer. De betaler for at medlemmene skal få bladet tilsendt, til gjengjeld slipper de til med informasjon på egne sider, forklarer Haug.

Powered by Labrador CMS