– Vi forventer så lite av Dagbladet

Dagbladet kunne trolig spart mye om de hadde beklaget oppslaget om Spetalen med en gang.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tre dagers rettsforhandlinger har gitt Dagbladet med Anne Aasheim i spissen en dyp ripe i lakken, sier medierådgivere. Espen Shampo Knutsen kalte oppslaget om at Øystein Stray Spetalen skulle ha gått amok på et utested for løgn. Samtidig innrømmet Aasheim at avisen hadde gått for langt.

Handler om penger

Kjendisinvestor Spetalen krevde én million i oppreisning og beklagelse over hele forsiden.

– Saken dreier seg nok nesten bare om hvor mye han skal få betalt. En million blir det uansett ikke, spår advokat Steingrim Wolland. Han mener det er rimelig klart at Dagbladet har gått over streken.

Dagbladet har frem til rettssaken begynte ikke villet innrømme at avisen gikk for langt i sin dekning. En slik beklagelse ville kunnet gi avisen oppreisningsrabatt.

– En beklagelse i etterkant av det omstridte oppslaget kunne senke oppreisningsbeløpet, sier førsteamanuensis Bjørnar Borvik ved juridisk fakultet på Universitetet i Bergen.

Svekker omdømmet

Informasjonsrådgiver Morten Woldsdal i 20/20 Communications mener saken er alvorlig for avisen.

– Retretten de gjorde i går gir dem en solid ripe i lakken og undergraver den redaksjonelle troverdigheten til avisa. Så for dem er dette veldig uheldig, sier Woldsdal.

Førsteamanuensis Peggy S. Brønn ved Handelshøyskolen BI, som også er norsk akademisk representant for Reputation Institute, tror ikke denne saken påvirker omdømmet til Dagbladet i særlig grad.

– Nei, jeg tror ikke det. Vi forventer at de blåser opp saker, og gjør de det, så kan det ikke skade omdømmet. Og vi forventer ikke så mye av dem. Spetalen tror jeg folk blåser i.

Flinkere til å beklage

Både advokat Wolland og Woldsdal mener Dagbladet kunne vært tjent med å ta luven av saken tidligere og beklaget oppslaget.

– Det er alltid veldig lett å stå på utsiden å si slikt uten å kjenne til vurderingsgrunnlaget deres. Men det er klart at dersom de hele tiden har visst det som de endte med å si i går, da synes jeg det er rart at de ikke har tatt kritikk tidligere, sier Woldsdal.

Wolland mener det er vanskelig å vurdere, men mener at mediene generelt burde vært flinkere til å innrømme feil.

– Alle skjønner jo at det skjer feil, og da må man ikke være påholden med beklagelser. Spetalen forventer å få hele førstesiden, det kan han ikke godt få. Men det koster ikke avisen mye å bruke en henvisning på førstesiden og en helside inni til dette. Det gir tillit at man beklager ordentlig.

Jobbet i ett år

Anne Aasheim mener at avisen nettopp forsøkte å få avsluttet saken tidligere og slik unngå rettssak.

– Vi forsøkte jo med et forlik, men det førte ikke fram, sier hun.

Tidligere i uken innrømmet Aasheim at avisen ikke kunne føre sannhetsbevis for at to personer var blitt slått.

– Ville det ikke da, siden dette kommer fram i retten, vært like greit å ha lagt seg flat med en gang?

– Nei, vi har brukt et år på å finne sannhetsbevis for at dette har skjedd. Men vi klarte det ikke, og da må vi innrømme det i retten.

Powered by Labrador CMS