Både New York Times og Mail Online satser digitalt for å vokse globalt.

Nyhetskjemper satser globalt

De to største nyhetsnettstedene i verden utvider for å tekkes internasjonalt publikum. 

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I februar bestemte New York Times seg for å kaste ut de 125 år gamle navnet International Herald Tribune til fordel for International New York Times. Samtidig med rebrandingen vil mediekonsernet satse tyngre globalt og digitalt.

Byråer

Financial Times (FT) skriver at lesere i Asia, Europa og Amerika gjennom nettportalen global.nytimes.com skal få skreddersydde perspektiver på nyhetene. Det skal skje gjennom byråer i Hong Kong, London, Paris og New York. De 115 ansatte i International Herald Tribune blir med videre som en del av det nye laget.

Ifølge FT er strategien tegnet ut av konsernsjef Mark Thompson. Den tidligere BBC-sjefen mener endringen gir økte globale inntektsmuligheter digitalt. Omtrent hvert tredje besøk til nettstedet kommer fra steder utenfor USA. Men kun hver tiende av de betalende digitalabonnentene er ikke-amerikanere.

Mail Online satser

Tidligere i juli skrev The Guardian at også britiske Mail Online skal satse tyngre globalt. Eieren Daily Mail annonserte planer om å ansette opptil 100 nye medarbeidere. Til forskjell fra New York Times «takstametermodell» er Mail Online gratis for leserne.

Nettstedet ønsker å åpne nye kontorer utenlands for å forsvare posisjonen som verdens største nyhetsnettsted. Det var det internasjonale analysebyrået Comscore som rangerte Mail Online øverst i en måling i desember.

Mail Online har i dag kontorer i New York og Los Angeles i USA, samt i India. En stor del av den videre satsingen kommer trolig i Nord-Amerika.

– Fokus er på USA, som har et stort publikumsengasjement, og det er et modent og verdifullt marked å gå for, sa finansdirektør Stephen Daintith i Mail Online til The Guardian tidligere i år.

Nedgang

Ifølge ferske tall fra det britiske byrået for opplagstall hadde Mail Online 120 millioner unike brukere innom i løpet av juni. Det er en liten nedgang fra rekorden på 128 millioner måneden før. Til sammenligning hadde The Guardian 85 millioner unike brukere i juni.

Powered by Labrador CMS