Den tekniske utviklingen i publisering har historisk tvunget mange små til å bli kjøpt opp av konserner. Men sånn er det ikke lenger.
Slik fikk vi 260 nettaviser til å samarbeide om én publiseringsplattform.
Investere i teknologi
Det krever mye teknologi for å publisere på moderne vis. Marginene på papirutgavene er presset, annonseinntektene på nett går nedover. Det er vanskelig å hente inn de samme kronene som før.
Behovet for investering i teknologi er tilsynelatende stort. Og nå kommer kunstig intelligens rasende inn og gjør ønskelisten på ny funksjonalitet enda lengre. Det er ikke lenger realistisk å klare å bygge det du trenger internt.
Så kanskje man kan kjøpe det? Det er heller ikke så lett. De tradisjonelle leverandørene til medieindustrien vokste opp i en tid hvor tyngdepunktet og økonomien i publisering så annerledes ut. Da nettet kom som et biprodukt fra print, og du handlet egne servere og installerte software du kjørte på disse.
Du får kanskje en løsning som fungerer, men den er dyr, gammeldags og vanskelig å endre på.
Teknologisk utvikling i publisering
- Teknologisk utvikling har tvunget mange små publiseringshus til å bli kjøpt opp av større konserner.
- Kunstig intelligens har endret behovet for teknologi i publiseringsindustrien, og gjør det vanskelig for mindre aktører å holde tritt med utviklingen.
- Labrador CMS tilbyr avanserte AI-berikede publiseringsverktøy, og er i bruk av 260 aviser i 10 land.
- Fremtidens teknologi for mediebedrifter vil sannsynligvis bli levert som tjenester, noe som kan gjøre det enklere for mindre aktører å holde tritt med teknologisk utvikling.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Blir sittende fast i gammel teknologi
De aller fleste publiseringssystemer (CMS) som brukes i mediebedrifter i dag, er hjemmelagde, bygd på open source, eller bygd på lav kost-kode. Sånne systemer er installert på en server som leies av mediehuset, og de har selv installert systemet eller fått noen til å installere det. Så har de bygget og tilpasset alle integrasjoner de trenger mot annonsesystemer, betalingsmur, print-løsninger, video og nyhetsbrev. Når alt er satt opp, finnes det bare en versjon av denne installasjonen.
Den virker, men den er skjør.
En hjemmesnekret platform er tung å endre på og vedlikeholde. Når det kommer et stort skifte i teknologi som nå med kunstig intelligens (KI), blir det tydeligere hvor lite fleksible løsningen er. Det blir vanskelig å skru siste utvikling inn i systemet.
Vi har det siste året vært på 12 aviskonferanser rundt om i verden som alle har hatt noe om kunstig intelligens på programmet. Mange eksperter står på scenen og forteller om hva avdelingen som jobber med kunstig intelligens bygger for mediehuset sitt.
Når vi viser hva Labrador CMS har i produksjon, blir de stille.
Automatisk oversettelse
Labrador CMS har i dag noe av verdens mest avanserte KI-berikede publiseringsverktøy i produksjon i 260 aviser i 10 land. I 2023 har vi lansert en ny nettavis hver eneste uke.
Vi hjelper reportere med å autogenerere titler, ingresser, søkemotoroptimalisere, distribuere på sosiale medier, genererer faktabokser og oppsummeringer, bildetekster og lanserer nå nye a/b-verktøy som inkludert layoutvariasjoner.
Alle kundene våre har tilgang til automatisk oversettelse mellom 141 språk, i spennet fra nynorsk til urdu, av alle felter og tekst i komplette artikler. Det tar deg ett klikk. I tillegg har vi automatisert forsidepublisering.
Veldig få konkurrenter har dette i produksjon. Mange sitter de fast i en teknologispaghetti som er vanskelig å oppdatere, videreutvikle og som ingen egentlig helt vet hvordan fungerer.
Framtidas teknologi
For å komme med en enkel spådom, så vil all teknologi som brukes av mediebedrifter bli levert som tjenester.
Fra Ski utenfor Oslo leverer Kilkaya 98 installasjoner med livestatistikk for nettaviser. De har Schibsted, Amedia, Aller, Egmont, Fagpressen og en rekke frittstående mediekunder i Norge. I tillegg har de små og store mediebedrifter over resten av Norden og Europa.
Fra Stockholm leverer Roxen printproduksjon til Aftonbladet, Klassekampen, Philidelphia Inquierer i USA og en rekke land i Europa og Amerika.
Fikse ett sted, levere til alle
Felles for Kilkaya, Roxen og Labrador CMS er at de leveres som Software as a Service (SaaS), er langt rimeligere å komme igang med, de leveres fra skyen uten at du trenger egne servere og de vedlikeholdes og oppdateres fra leverandøren. Det er opp til leverandørene, ikke deg som kunde, å få disse systemene til å snakke sammen.
Man kan altså sette opp en svært avansert teknologi, uten å ha noen teknisk ansatte i bedriften. Funksjonaliteten på disse systemene er ifølge ansatte i Amedia og Schibsted ikke noe dårligere. Men kostnaden er en brøkdel og det krever tilnærmet ingen investering.
For å forklare forskjellen mellom Wordpress og SaaS: Når du har Wordpress må du oppdatere til siste versjon selv og sørge for at integrasjonenen dine fungerer i den nye versjonen. Et SaaS som Labrador CMS oppdaterer seg selv med ny vedlikeholdt kode hver uke, uten at kunden merker noe annet enn bedre funksjonalitet.
For noen år siden driftet alle bedrifter egne epost-servere, med egne ansatte. Det er det ingen som gjør idag. SaaS-løsningen er både bedre og rimeligere.
Det er med andre ord fullstendig mulig for gode, viktige lokalaviser som Hallingdølen og de andre Journalisten-redaktør Roger Aarli-Grøndalen skriver om å klare seg helt fint, også hvis de ikke skulle falle for Amedias fristelser.
I 2023 har vi lansert en ny nettavis hver eneste uke. Hvilket mediehus ville klart det på sin platform?
Til opplysning: Journalisten brukes publiseringsplattformen til Labrador CMS. Vi bruker også Kilkaya, også nevnt i dette innlegget, til trafikkmålinger og statistikk.