Gründer Dag Rognlien Stenberg og kona Linn Cecilie Merckoll ypper seg på avismarkedet på Romerike og blir møtt av aggressiv konkurranse fra Romerikes Blad. Foto: Birgit Dannenberg

Det koster å gi ut gratisavis

Knallrøde tall og harde motangrep fra tradisjonelle avishus.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kampen mellom gratisaviser og abonnementsaviser tilspisser seg i Norge. I siste magasinutgave av Journalisten kan du lese at A-pressen fører krig på tre fronter på Romerike. En ny gratisavisjypling, Avisdrift Romerike, skal knuses.

Gratisavisene har overtatt en stor del av dagsavismarkedet i mange europeiske land og storbyer. Schibsted-eide 20 Minutter og det svenske Metro-konsernet er store aktører på kontinentet. I Norge er utbredelsen av gratisaviser fortsatt lav, sammenliknet med for eksempel Danmark.

Se oversikt over norske gratisaviser i faktarammen til høyre.

Møtt med skepsis

Mediebransjen har tradisjonelt hatt en innebygd skepsis til gratispublikasjoner. Både redaktører og journalister har reist tvil om eiernes motiver og kvaliteten på det redaksjonelle innholdet. Avishusene har i mange tilfeller brukt mange penger på å nedkjempe slike konkurrenter.

– Vi prøver bare å skape en hyggelig arbeidsplass og få driften til å gå rundt, sier gründer Dag Rognlien Stenberg og kona Linn Cecilie Merckoll i Avisdrift Romerike.

Stenberg solgte i fjor Askeravisen og Bærumsavisen til Budstikka, og ønsker nå å profittere på den kraftige veksten i de mest attraktive kommunene i Oslo-nære Romerike.

Dobbelt opp

Seks gratisaviser i tre kommuner i regionen driver nå en beinhard kamp for å vinne annonsørenes og lesernes gunst. De kommer ut på samme dager med likelydende slagord om nærhet til leserne.

Avisdrift Romerike har i løpet av to år har etablert Skedsmoposten, Lørenskogposten og Ullensakerposten, som spres i et samlet opplag på 44.000 eksemplarer.

Ansvarlig redaktør Thor Woje i den største abonnementsavisa i regionen,  har rullet ut sine tropper. A-pressens lokale hærfører er klar i sitt budskap:

– Vi forholder oss til konkurransen i markedet til enhver tid og svarer når nykommere etablerer seg i våre primærområder. Noe annet ville være å håndtere våre interesser feil.

– Kan ikke fortsette

RB har svart med å utgi gratisavisene Skedsmobladet og Ullensakeravisa, mens RB Lørenskog var på markedet før Lørenskogposten ble lansert. Samlet opplag: 46.500.

– Det burde være marked for en gratisavis i hver av de tre kommunene, men ikke for to. Denne konkurransen kan ikke fortsette, sier Stenberg.
Regnskapet viser et driftsunderskudd på 980.000 kroner for Avisdrift Romerike i 2011, av en omsetning på 5,5 millioner.

Woje har ikke høye tanker om konkurrenten:

– Disse gratisavisene er startet utelukkende for å melke markedet for så å bli solgt videre.

Mer profesjonelle

Det har vært en rekke forsøk på å starte norske gratisaviser de siste 15-20 årene, men mange av prosjektene har mislykkes. Etter hvert har imidlertid nye og mer profesjonelle aktører meldt seg på banen. Den største av dem, Lokalavisene Oslo AS, utgir seks papirtitler i tolv ulike bydelsversjoner i et opplag på 286.800 hver uke.

Avisene, som ligger i konkurranse med Aftenposten Aften, har vært et kostbart eventyr for eieren Edda Media. I perioden 2006-10 viser driften av Lokalavisene Oslo et samlet underskudd på 58 millioner kroner, av en omsetning på totalt 295 millioner.

Gratisaviskjede

Den godt etablerte Byavisa i Trondheim har også levd med løpende driftsunderskudd i mange år.

Et annet gratisavisprosjekt under samme navn, men med andre eiere, har satt inn et seriøst støt mot det norske gratisavismarkedet. Lundquist Media, med presseveteranene Christer Lundquist og Bjørn Larsen i spissen, gir nå ut Byavisa-versjoner i Tønsberg, Drammen, Moss, Fredrikstad og Sarpsborg. Samlet opplag: 146.000 eksemplarer.

Selskapet fikk et driftsresultat på minus 375.000 kroner i 2010.

– Mediemangfoldet blir mindre dersom A-pressen og Edda Media får slå seg sammen. Dermed blir også konkurransen mindre. Vi tar ikke mål av oss til å være en konkurrent i full bredde for dagsavisene, men i alle fall en gang i uka, sa konsernsjef Bjørn Larsen i Lundquist Media til Journalisten.no i januar.

Kan bli flere

Larsen la til at selskapet jobber med å utvikle lokale gratisaviser i så mange markeder som mulig.

– Vi tror at papiravisene har en god framtid, og jo nærere aviser desto bedre. Nå begynner vi å få en interessant kjede for annonsørene.


 

Powered by Labrador CMS