Legger ned lokal-tv

Drammens Tidende avslutter sitt engasjement i lokal-tv. – Har ikke fremtiden for seg.

Publisert   Sist oppdatert

Fra nyttår er dtTV (tidligere TVBuskerud) historie som vanlig fjernsyn. Da legger Drammens Tidende ned sin lokale tv-stasjon og satser på nett.

Noen kutt

Som Journalisten tidligere har fortalt, har Drammens Tidende vurdert sitt engasjement i lokal-tv. Nå har styret i bedriften kommet fram til at dtTV ikke skal bli sendt over bakkenettet etter nyttår. Da blir fokuset på levende bilder på internett.

– Vi ser at nettet er en veldig raskt voksende distribusjonskanal, og vi har lyst til å være offensive der, sier sjefredaktør Geir Arne Bore i Drammens Tidende.

Bore forklarer at lokal-tv-stasjonen har mistet mye av seergrunnlaget da den gikk fra å være en stasjon for hele fylket, til å bli en stasjon for byen.

– Hva betyr denne avgjørelsen for bemanningen?

– Vi er i en generell nedbemanningsprosess, men vi tror vi kommer til å finne gode løsninger knyttet til naturlig avgang. Vi har en av de mer integrerte digitalredaksjonene i landet som har levert til fire plattformer og jobbet flermedialt, sier Bore.

I forrige uke ble det kjent at DT skal kutte inntil ni stillinger for å spare inn fem prosent av lønnskostnadene.

Journalistisk fokus

Bore mener det ikke er kostnadene som har gjort at DT har bestemt seg for å legge ned lokal-tv-stasjonen.

– Det er ganske dyrt å distribuere analogt, men dette er ikke noe vi primært gjør for å spare penger. Det har vært tungt å selge reklame på lokal-tv, men ambisjonene ligger i det journalistiske. Levende bilder kommer til å være viktig for vår satsing digitalt.

– Journalistisk betyr det ingen endringer for oss, vi har like store ambisjoner for levende bilder. Det er vesentlig for å vinne morgendagens lesere, og vi ser en økt interesse for det.

Bore forklarer at flere alternativer ble vurdert, men det endte med avvikling.

– Vi tror ikke at vanlig lokal-tv har fremtiden for seg. Færre har tilgang til det, og det er ikke tilpasset fremtidens mediebrukere.