Legger ned lokal-tv

Drammens Tidende avslutter sitt engasjement i lokal-tv. – Har ikke fremtiden for seg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fra nyttår er dtTV (tidligere TVBuskerud) historie som vanlig fjernsyn. Da legger Drammens Tidende ned sin lokale tv-stasjon og satser på nett.

Noen kutt

Som Journalisten tidligere har fortalt, har Drammens Tidende vurdert sitt engasjement i lokal-tv. Nå har styret i bedriften kommet fram til at dtTV ikke skal bli sendt over bakkenettet etter nyttår. Da blir fokuset på levende bilder på internett.

– Vi ser at nettet er en veldig raskt voksende distribusjonskanal, og vi har lyst til å være offensive der, sier sjefredaktør Geir Arne Bore i Drammens Tidende.

Bore forklarer at lokal-tv-stasjonen har mistet mye av seergrunnlaget da den gikk fra å være en stasjon for hele fylket, til å bli en stasjon for byen.

– Hva betyr denne avgjørelsen for bemanningen?

– Vi er i en generell nedbemanningsprosess, men vi tror vi kommer til å finne gode løsninger knyttet til naturlig avgang. Vi har en av de mer integrerte digitalredaksjonene i landet som har levert til fire plattformer og jobbet flermedialt, sier Bore.

I forrige uke ble det kjent at DT skal kutte inntil ni stillinger for å spare inn fem prosent av lønnskostnadene.

Journalistisk fokus

Bore mener det ikke er kostnadene som har gjort at DT har bestemt seg for å legge ned lokal-tv-stasjonen.

– Det er ganske dyrt å distribuere analogt, men dette er ikke noe vi primært gjør for å spare penger. Det har vært tungt å selge reklame på lokal-tv, men ambisjonene ligger i det journalistiske. Levende bilder kommer til å være viktig for vår satsing digitalt.

– Journalistisk betyr det ingen endringer for oss, vi har like store ambisjoner for levende bilder. Det er vesentlig for å vinne morgendagens lesere, og vi ser en økt interesse for det.

Bore forklarer at flere alternativer ble vurdert, men det endte med avvikling.

– Vi tror ikke at vanlig lokal-tv har fremtiden for seg. Færre har tilgang til det, og det er ikke tilpasset fremtidens mediebrukere.

Powered by Labrador CMS