Snart får franskmennene E24

Om noen uker rulles E24 ut i Frankrike. Spania følger først til neste år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsted følger suksessoppskriften fra Sverige og Norge og lanserer E24 i Frankrike i løpet av oktober.

Snart på lufta

I Norge har E24 befestet seg som landets største nettsted for næringslivsnyheter med nesten 600.000 unike brukere. Med stoff- og trafikkutveksling fra sine eiere Aftenposten og VG har nettstedet blitt en suksess.

I Sverige er det Svenska Dagbladet og Aftonbladet som har bidratt til å posisjonere nettstedet. Nå skal 20 Minutes i Frankrike gjøre det samme for E24.fr. I oktober lanseres nettstedet i sitt fjerde land.

– Lanseringsdatoen er ikke satt ennå, men i løpet av et par måneders tid vil vi være på lufta, sier Sverre Munck som styrer Schibsteds internasjonale satsinger.

Kanskje papir

Munck forklarer at ansettelsene til nettstedet er i gang.

– Vi har ansatt de første menneskene. Det er først og fremst journalister vi skal ha. En håndfull av dem, og ikke så mange på teknologi – for det får vi fra andre steder, forteller Munck.

Per Lundsjø som startet opp E24 i Sverige, leder prosjektet. Og kanskje kommer nettstedet også på papir i 20 Minutes.

– Det er mulig, det er ikke hva vi har fokusert på nå. Dessuten er det er opptil 20 Minutes.

Spania må vente

De akutte problemene i spansk økonomi har ført til at Schibsted har innført kostnadsprogrammer i satsingene. Selskapet har gjennomført kutt i bemanningen til 20 Minutos og flere av rubrikkavisene er lagt ned. Bare siden første kvartal har over 160 personer mistet jobbene sine i Schibsteds spanske satellitter.

I juli ble Nettby lansert i Spania og har i skrivende stund 4050 medlemmer.

– Hvordan påvirker situasjonen i Spania en eventuell E24-satsing?

– Situasjonen i Spania påvirker ikke planene våre. E24 har ikke hatt høyeste prioritet i Spania, vi har nettopp lansert Nettby der, og så får vi se hvordan det går, sa konsernsjef Kjell Aamot til Journalisten etter presentasjonen av halvårsresultatet.

Flere land

I juni fortalte Journalisten at E24 er lansert i Nederland under navnet Z24. Her eier Schibsted kun en 20 prosents andel av selskapet.

I Estland er Schibsted tungt inne i mediemarkedet gjennom selskapet Eesti Meedia. Og Munck utelukker ikke at det også vil komme E24-satsing der.

– Markedet er lite, derfor har vi prioritert større marked. E24 bygger på samarbeid med sterke aktører og det har vi jo der, sier han.

Powered by Labrador CMS