IKKE PESSIMIST: Fagpressedirektør Elin Floberghagen ser ikke noen umiddelbar krisefare for sine medlemsblader. Foto: Birgit Dannenberg

Fagpressen må skjerpe seg på digitalområdet

Annonseomsetningen faller, men ikke så mye som Mediebyråforeningens tall kunne tyde på.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Elin Floberghagen, nylig avtroppet NJ-leder og nå fersk administrerende direktør i Den Norske Fagpresses Forening (Fagpressen), avviser at hennes medlemsblader står overfor en økonomisk krise. Hun slår samtidig fast at medlemsbladene kan gjøre langt mer for å øke sine digitale inntekter.

Stygge tall

De siste reklametallene fra Mediebyråforeningen ser ikke pene ut, med en nedgang på 8,5 prosent for fagpressebladene ved utgangen av juli. Omsetningen falt fra 32,9 millioner kroner i de første sju månedene i fjor, til 30,1 millioner i samme periode i år. Dermed gikk fagpressens andel av totalomsetningen i byrårapporten ned fra 0,7 til 0,6 prosent.

– Fagpressen hadde kun et ubetydelig fall på 0,7 prosent i total omsetning, ifølge siste kvartalsrapport fra IRM (Institut för reklam- och mediestatistik. red.anm.). Rapporten fra Mediebyråforeningen tar kun utgangspunkt i annonsekroner som de forvalter. 18 prosent av annonseomsetningen i Fagpressen kommer fra disse, og det stemmer at dette har sunket noe, sier Floberghagen.

Tallene fra IRM viser utviklingen for hele det norske reklamemarkedet. Oversikten for første halvår i år offentliggjøres førstkommende tirsdag.

230 medlemsblader

Den Norske Fagpresses Forening har 230 medlemsblader med rundt 1.200 medarbeidere og et samlet papiropplag på 4,5 millioner eksemplarer. Total nettoomsetning ligger på om lag 500 millioner kroner. De 20 største bladene står for 80 prosent av Fagpressens annonseomsetning.

– Hva gjør Fagpressen for å motvirke nedgangen i annonseinntektene?

– Vi har inngått avtale med TNS Gallup som skal gi lesertall og dokumentasjon som mediebyråene etterspør. Vi håper det vil gi en resultatforbedring, svarer Floberghagen.

– Er fagbladene for trege med å etablere digitale inntektskilder?

– Fagpressens internettomsetning økte fra 10 prosent i 2011 til 12 prosent i 2012. Vi jobber nå med å hente inn omsetning fra første halvår 2013, og vi antar at nettomsetningen fortsetter å øke. Men det er riktig å si at Fagpressen har mye uutnyttet potensial.

Papiropplaget øker

– Hva ser du for deg som de største utfordringene for denne delen av mediebransjen?

– Som for andre kanaler handler mye om å hente gode inntekter fra digitale produkter. Fagbladene henter fortsatt brorparten av sine inntekter fra papir - i underkant av 90 prosent. Opplaget holder seg også veldig stabilt. Det har faktisk økt noe de siste årene.

Powered by Labrador CMS