Daglig leder og markedssjef Remi A. Netteland (bakerst). Fra venstre: Kontormedarbeider Magnus Aunevik, markedskonsulent Nina Brattfjord, ansvarlig redaktør Erlend Haddeland og journalist Anja Benjaminsen. Journalist Lars Rekaa var ikke til stede da selfien ble utløst. Selfie: Erlend Haddeland
Lagde selfieavis på strak arm
Alle som er på trykk i dagens papirutgave av Lyngdals Avis har tatt sine egne bilder.
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Lyngdals Avis, som utgir papirutgave hver torsdag, blir nok lest ekstra grundig denne gang. Ikke et eneste bilde i dagens utgave er tatt av avisas egne journalister. Redaksjonen har rett og slett latt alle intervjuobjektene, fra statsminister Erna Solberg og lokalpolitikerne, til skoleelever og næringsdrivende, ta sine egne selfies.
LYNGDALS AVIS
* Lyngdals Avis er en lokalavis for Lyngdal. Den ble startet opp som daglig nettavis i 2011 og har siden 6. mars 2014 også kommet ut hver torsdag som papiravis til abonnenter.
* Lyngdals Avis er en del av Nordsjø Media, som til sammen gir ut åtte lokalaviser. Avisa trykkes på Dalane Trykk i Egersund.
* Redaksjonslokalene til Lyngdals Avis er i Postgården i Lyngdal sentrum, og huser fem ansatte.
For å gjennomføre satsingen 100 prosent har medarbeiderne i Lyngdals Avis til og med tatt nye selfiebilder til kolofonen.
– Vi kaller oss ikke annerledesavisen for ingenting, er budskapet fra ansvarlig redaktør Erlend Haddeland.
I denne ukas utgave benytter Lyngdals Avis samtidig anledningen til å belyse de unges selvbilde og påvirkningen fra de sosiale mediene.
Fikk pris for nyskaping
Under den store prisfesten i regi av Mediebedriftenes Landsforening nylig tok Lyngdals Avis hjem prisen Årets avisnyskaping for å ha ekspandert fra en ren nettutgave til papir. Fra juryen het det at “papiret er et godt supplement til nettutgaven. Papiret var ikke dødt.”
På samme utdeling fikk lokalavisa Kvinnheringen hederlig omtale for sin notisavis.
– Nå har vi drevet papiravis i kun ett år, men vi har alltid sagt at det er viktig for oss å ikke gå på autopilot. Kvinnheringens notisavis har vært et godt forbilde. Når man lager papiravis i 2015 må man tenke nytt og utfordre sjangeren, sier Haddeland.
Det var redaktøren selv som fikk ideen om en selfieavis, på en jobbreise i Finland.
– Jeg oppdaget en selfiestang i en butikk. Da falt tanken ned i meg. Jeg hadde en liten utfordring med å forklare ideen til de andre i avisa, men de tente på den og ble gira. De tok utfordringen på strak arm, bokstavelig talt.
Haddeland forteller at en del av intervjuobjektene nok sperret øynene litt opp da journalistene jobbet med innholdet til dagens avis.
– De lurte jo litt da vi stilte med selfiestang og ba dem om å ta bilder av seg selv. Men det var ingen som syntes det var kjipt.
– Har det kommet noen klager fra publikum?
– Foreløpig har klagene uteblitt, men dagen er jo ung, sier Haddeland torsdag formiddag.
Han legger til:
– Det er bra hvis noen hever øyenbrynene og lurer på hva dette er, for vi skal utfordre. Det er et generelt mål for oss å ha masse ansikter i papiravisen hver uke. I dagens utgave sliter vi i alle fall ikke med kjedelige bilder. Selv om vi utfordrer sjangeren, så skal leseren vår oppleve oss som en viktig nyhetsformidler. Det står fast. Og det er det som gjør det utfordrende med å få en selfieavis til å fly, men vi er godt fornøyd med resultatet.