Journalisten var til stede da Krimpodden holdt sceneshow i Trondheim. Julebord-opptredener har foreløpig ikke blitt aktuelt, selv etter inkognito forespørsel fra Journalisten.

Kan man leie en VG-journalist til julebordet?

Management-selskap tilbyr booking på redaksjonelle podkaster.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det VG-eide managementet Maxsocial har en tid representert mange norske kjendiser, flere av dem VG- og VGTV-profiler som Mads Hansen eller Linnéa Myhre.

Denne høsten har Journalisten registrert at også noen redaksjonelle podkaster, produsert av VG-ansatte journalister, har kommet til på lista over «profiler» Maxsocial representerer.

Både Krimpodden og Giæver og gjengen står oppført som profiler Maxsocial tar imot bookingforespørsler på.

Men hva betyr dette? Kan hvem som helst leie inn et journalistisk VG-produkt til sin egen event, firmafest eller julebord?

Endret innsalgstekst

Før Journalisten tok kontakt, kunne det iallfall framstå slik på Maxsocials nettsider:

«Krimpodden kan bookes til ditt event, og vi skreddersyr til ditt firma eller organisasjon. Krimpodden kan også gjennomføres som et digitalt show. Ta kontakt for pristilbud», sto det i profiloppføringen til VGs populære kriminalpodkast. Det samme sto det om Giæver og gjengen.

Teksten har blitt endret etter at Journalisten først tok kontakt med Maxsocial og VG om saken. I dag står det om de redaksjonelle podkastene: «Maxsocial håndterer bookingforespørsler. Ta kontakt.»

Ikke vært aktuelt

Ifølge bookingansvarlig Erland Grev Hesthagen i Maxsocial har ingen av de to redaksjonelle VG-podkastene så langt blitt leid ut til private eventer, annet enn sceneshow der Maxsocial selv har vært involvert som arrangør.

Krimpodden har holdt sceneshow, med billettsalg, i Moss og Trondheim i høst, mens Giæver og gjengen har hatt live-innspilling av podkasten fra utestedet Bakgården i Oslo.

Utviklingsredaktør Øyvind Brenne svarer for VG i saken, og sier det samme: De redaksjonelle podkastene som representeres av Maxsocial har ikke gjort oppdrag for kommersielle aktører.

– Den formuleringen er nok ikke helt dekkende for hvordan vi opererer, sier Brenne om innsalgsteksten på Maxsocial, noen dager før teksten blir endret.

Vil vurdere

VG utelukker ikke at det i framtiden kan bli aktuelt for redaksjonelle podkaster å stille i private eller kommersielle sammenhenger, men Brenne presiserer at det i så fall kun vil være aktuelt etter avtale med redaksjonsledelsen.

Høstens uttesting av sceneshow for Krimpodden har vært lærerik med tanke på muligheter for podkastene, sier Brenne:

– Vi har lyst til å eksperimentere mer med dette, og jobbe for å binde enda tettere bånd til lyttere og fans. Vi har hatt diskusjoner om hvordan slikt skal løses, men på grunn av korona har det har vært lite aktivitet på eventfronten, og vi har hittil ikke helt landet framgangsmåten.

Øyvind Brenne.

Det er mange spørsmål å diskutere videre, ifølge utviklingsredaktøren: Hvilke retningslinjer VG skal ha for hvilke aktører de eventuelt kan stille opp for, hvordan VG skal beholde redaksjonell kontroll og hvordan de VG-ansatte som gjør jobben skal kompenseres.

Brenne husker én forespørsel fra en konferanse, om Giæver og gjengen. Der endte VG med å takke nei, nettopp fordi de ikke har landet hele prosedyren for å håndtere en ekstern opptreden.

– Hittil har vi ikke sagt ja til at noen av de redaksjonelle podkastene kan gjøre sånne eksterne oppdrag. Avhengig av hvem som spør, så kan det ikke utelukkes i framtiden. Men det er uansett uaktuelt at noen andre enn VG skal bestemme hva vi skal mene og hva vi skal snakke om.

«To valgfrie saker»

Da Journalisten først så smått undersøkte saken, og sendte en henvendelse til Maxsocial med forespørsel om julebordbooking fra avsenderen «VVS Ingeniør» før vi åpent tok kontakt, var svaret noe annerledes.

«Mange av oss hører på Krimpodden, og vi lurer på om det er mulig å leie dem inn noen timer en kveld? Hva slags opplegg tilbyr dere, og hvor mye koster det? Kunne det vært mulig å arrangere en slags quiz om norske drapssaker for eksempel», spurte vi i e-posten.

Svaret lød:

«Takk for hyggelig forespørsel på Krimpodden til deres arrangement. Det er det. Da tenker jeg at det kan ta for seg to valgfrie saker som dere ønsker, snakke om dem i ca. 40-45 min og så kan en kjøre Q & A på ca. 15 - 20 min deretter. Høres det ut som en god plan? [...] Trenger dere da quiz utover dette?»

– Ville sagt tydelig nei

Slik svarer Brenne på spørsmål om skissen til tilbud var avklart med VG:

– Det normale for MaxSocial er å ta imot forespørsler, og finne ut av hva slags form, innhold, dato og budsjett den potensielle kunden er på jakt etter. Når de har funnet ut av dette, går de i dialog med profilene som skal utføre jobben. For de redaksjonelle podkastene er neste steg at eventuelle liveopptredener skal klareres med redaksjonsledelsen før avtalen inngås.

Han legger til:

– Denne fiktive oppdragsforespørselen fra Journalisten - eller «VVS Ingeniør» - ble ikke engang tatt videre til det redaksjonelle miljøet for å gjøre en vurdering. Det er redaksjonsledelsens jobb å gjøre en prinsipiell vurdering av tilbudene om opptredener. Skissen var ikke avklart med VG, og hadde svaret blitt videreformidlet ville vi sagt et tydelig nei.

Powered by Labrador CMS