Illustrasjon. Foto: Birgit Dannenberg
Fagpressen vinner og dagsavisene taper
Reklametallene for tredje kvartal er klare.
Reklamemarkedet i Norge krympet i tredje kvartal. Det bekrefter tall fra Institutet för reklam- och mediestatistikk (IRM).
Dagspressen tilbake
Onsdag kunne Journalisten fortelle at dags- og ukepressen var taperne per tredje kvartal, ifølge Mediebyråenes Interesseorganisasjons (MIO) mediebarometer. Den statistikken er beregnet ut ifra reklameplasseringene medlemsbedriftene i MIO gjør. Samlet viste byråenes inntekter en vekst på 7,7 prosent.
Statistikken til IRM dekker hele det norske reklamemarkedet i tredje kvartal. Og her er det en tilbakegang i inntektene totalt sett.
Ifølge IRM faller inntektene med 2,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I forrige kvartal var de samlede reklameinntektene på 4,03 milliarder kroner, mot 4,12 milliarder i fjor.
Størst fall var det innen dagspressen som gikk tilbake med 9,6 prosent år mot år og tok inn 1,437 milliarder kroner. Dermed mister pressen også andeler av det totale reklamemarkedet og sitter nå på 35,7 prosent.
Frem i Sverige
Mens reklamemarkedet går tilbake i Norge, viser tilsvarende statistikk for Sverige at markedet der går fram.
– Vendingen kommer litt kjappere i Norge enn i Sverige. Spesielt i dagspressen og direktereklame. Det er også slik at vendingen kommer spesielt innenfor stillings- og eiendomsannonser. I tre år har det vært voldsom vekst i Norge, og i 2007 var det enorm rubrikkvekst, og det kan være forklaringen på de forskjellige trendene i de to landene, sier daglig leder Magnus Anshelm i IRM til Journalisten.
Fagpressen opp
Flere av sektorene i mediebransjen går fram. Mest fram går tv som øker inntektene med 7,2 prosent og hadde inntekter på 673 millioner kroner. Internett er forholdsvis stabil som mediekanal, opp 1,2 prosent til 420 millioner kroner.
Fagpressen, som Journalisten er en del av, øker inntektene med 5,1 prosent til 120 millioner kroner.
– Vi rammes ikke så hardt som resten av mediene fordi vi ikke er avhengig av merkevareannonseringen på samme måte som de øvrige mediene, sier administrerende direktør Even Trygve Hansen i Fagpressen.
Han regner med at denne delen av pressen også vil oppleve svikten i markedet neste år, men at den ikke vil oppleves like sterkt.
– Vi har sett tidligere at vi gjør det bra i dårlige tider, så det er veldig gledelige tall dette. Jeg tror det også er en tendens til at vi har fått åpnet dørene i mediebyråene. Vi slipper til der vi ikke gjorde tidligere.