– Det har vært et stort privilegium å få være utviklingsredaktør i sju år og jeg er stolt over alt vi har fått til, sier Eirik Winsnes, som nå går over til rollen som kommersiell direktør.

MEDIEFOLK:

Ferdig som utviklingsredaktør i Aftenposten – blir kommersiell direktør 

Etter sju år som utviklingsredaktør skal Eirik Winsnes ta over ansvaret for annonse- og abonnementsinntektene. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Aftenpostens utviklingsredaktør Eirik Winsnes går over til stillingen som kommersiell direktør for avisa. Han får dermed det overordnede ansvaret for både annonse- og abonnementsinntektene til mediehuset, melder Schibsted i en pressemelding. 

Winsnes startet som trainee i Schibsted i 2011, og har siden jobbet i flere ulike roller i Aftenposten – både som journalist, prosjektleder og produktutvikler. 

I 2016 gikk han inn i rollen som utviklingsredaktør, hvor han har hatt ansvaret for strategi og utvikling i Aftenpostens redaksjon. 

– Det har vært et stort privilegium å få være utviklingsredaktør i sju år og jeg er stolt over alt vi har fått til. Nå gleder jeg meg veldig til å ta fatt på rollen som kommersiell direktør. Aftenposten har lyktes godt i den transformasjonen vi har stått i gjennom mange år, men endringene blir ikke færre i årene fremover. De nye mulighetene skal vi gripe, sier han.

Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen, forteller at Winsnes har hatt en helt sentral rolle i utviklingen av avisa de siste årene. 

– Han er en moderne medieleder, som forstår at utvikling av et mediehus krever innsikt i flere fagfelt, fra innhold og produkt til abonnementsøkonomi, sier Eilertsen i pressemeldingen.

Tone Krohn Clausen, som i mars fikk den nyopprettede stillingen som «Director of Subscription Norway» i Schibsted, blir Winsnes nye leder. Hun er tydelig på at den digitale inntektsveksten blir avgjørende for å finansiere fremtidens journalistikk, og at Winsnes vil spille en viktig rolle i dette arbeidet.

– Den dype redaksjonelle kompetansen han besitter vil, i kombinasjon med hans kundeorientering og kommersielle teft, være avgjørende i den neste vekstfasen for Aftenposten, sier Krohn Clausen.

Tidligere kommersiell direktør Bård Skaar Viken går over i en ny rolle i konsernet. 

Winsnes starter i den nye rollen over sommeren.

Powered by Labrador CMS