Aftenposten angrer på Cohen-bilder
Nyhetsredaktør Ole Erik Almlid sier Aftenposten ser at det var feil å akseptere fotokontrakten på Cohen-konserten i går.
Redaksjoner som VG, ANB, Scanpix og Dagbladet avsto fra å dekke Leonard Cohens konsert på Bislett i går fordi fotografene ble presentert for omfattende og restriktive fotokontrakter. Men Aftenposten trykket både konsertomtale og bilde. Det misliker leder i Pressefotografenes Klubb (PK), Terje Bringedal.
– Vi har sett at norske mediers felles boikott av slike kontrakter har hatt god virkning og det forbauser meg at noen velger å ikke følge linjen vi har kjørt. Vi må stå samlet ellers er dette håpløst, sier Bringedal.
PK-lederen minner om at Dolly Parton i år stilte med en spiselig kontrakt etter at norsk presse i fjor avviste en kontrakt som han karakteriserer som «helt hinsides».
Overrumplet
Aftenpostens fotograf Olav Olsen fikk veldig kort tid til å lese en vanskelig kontrakt og han valgte derfor å gå inn og ta bilder. Etterpå orienterte han redaksjonsledelsen for at de skulle ta avgjørelsen om å trykke bildet eller ikke. Valget ble publisering.
– Hvorfor velger Aftenposten en annen policy enn andre norske medier?
– Vi har den samme policyen og er helt enig i at man skal være forsiktig med å undertegne fotokontrakter. Men vi ble overrumplet med en kontrakt som ble forelagt fotografen tett på konserten. Og ledelsens vurdering i går var at vi skulle trykke bildet. Men i ettertid ser vi at det var feil å undertegne en kontrakt av en slik karakter, sier nyhetsredaktør Ole Erik Almlid, og viser blant annet til sterke restriksjoner i bruken av bildene.
Mobilbilder
I kontrakten sto det blant annet at man bare kunne fotografere Cohen og ikke publikum, og at bildene kun kan brukes én gang.
Bringedal skjønner ikke hensikten med slike restriksjoner, som han mener representerer en gammeldags tenkemåte.
– I dag kan alle i publikum ta bilder med sine mobiler. Det eneste man oppnår er at profesjonelle fotografer ikke får ta gode bilder, påpeker Bringedal.