Newsweek legger ned print

Og Guardian vurderer det samme.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I dag kom beslutningen mange har ventet: Det tradisjonsrike nyhetsmagasinet Newsweek stenger papirutgaven. Siste utgave kommer 31. desember og blir vel et samlerobjekt.

Sjefredaktør Tina Brown forklarer at det særlig er annonsesvikten som tvinger fram omleggingen til heldigital profil. Den nye merkevaren heter Newsweek Global og blir et digitalt betalingsmagasin med vekt på meninger og med særlig satsning på nettbrett.

Newsweek venter at antallet tavlebrukere i USA når 70 millioner ved årsskiftet. I pressemeldingen fra Brown og adm. dir. Baba Shetty legges det også vekt på en måling som sier at 39 prosent av amerikanerne nå henter nyhetene digitalt.

Engelske Guardian vurderer også å la trykkpressene stilne, skriver konkurrenten Telegraph. Avisa har i flere år påført eierne et tap på rundt en million kroner pr. dag.

 

 

Powered by Labrador CMS