Faksimilier Aftenposten Junior

Aftenpostens juniorsuksess

Mer enn tredoblet opplag siden mai. Nå kvernes de digitale ideene.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Knapt en måned etter lanseringen av Aftenposten Junior i fjor kunne Journalisten fortelle at avisen hadde et betalt opplag på 7.000. Siden har veksten vært jevn, med unntak av desember.

– Det var en topp da, så det var nok mange som fikk Aftenposten Junior til jul, forteller redaktør Guri Leyell Skedsmo.

Stort behov

I motsetning til en del andre abonnementsaviser fortsetter veksten også inn i det nye året for Aftenposten Junior. I skrivende stund vaker avisen mellom 22.000 og 23.000 betalte eksemplarer. 18.000 av disse går til abonnenter.

Skedsmo mener at tallene viser hvilket behov det var for en avis rettet mot barn, og at de har tatt imot papirproduktet med åpne armer. Det var ett av spenningsmomentene i redaksjonen før lansering. Men ifølge redaktøren viste undersøkelsene før avisen kom på gata at barna ville ha et fysisk produkt som de blant annet kunne holde eller klippe i.

– NRK Super hadde eksistert et par år før vi kom på gata, men før det var det ikke et reelt tilbud til barn som ønsket å lese nyheter. Det er slik at barn får med seg mye av det som skjer i form av bruddstykker gjennom døgnet. De har et behov for å få forklart sammenhengen på sine premisser. Opplagstallene våre forteller oss at det var et skrikende behov for et enda bredere tilbud.

Overskudd

Avisen er fri for reklame. Kanskje heller ikke så rart, da det er kompliserte regler for hvilken type reklame man får lov å rette mot barn i Norge.

Likevel har Aftenposten Junior prestert å levere overskudd allerede i første driftsår, som begynte i slutten av april. Det kan selvfølgelig også ha med lave produksjonskostnader å gjøre. Redaksjonen teller fire medarbeidere, Skedsmo inkludert.

– Med overskudd, blir det mulighet til å satse mer? For eksempel å utvide staben?

– Det vil fremtiden vise. Det er klart at vi anser dette som stor suksess, og vi har mange planer som vi ønsker å utvikle videre. Det gjelder både papirproduktet og i andre plattformer.

I det ligger for eksempel en app og/eller en nettside. Skedsmo sier det ikke foreligger nok konkrete planer om det, men alt kan som kjent skje.

 

 

Powered by Labrador CMS