PFU-medlemmer og -sekretariat gjør seg klare for møte. Nær halvparten av alle innsendte klager havner aldri på utvalgets bord.

Pressens Faglige Utvalg

Halvparten av alle PFU-klager avvises

– Må bli bedre til å kommunisere hva ordningen er, og ikke er.

Publisert

Av 696 klager til Pressens Faglige Utvalg (PFU) i fjor, ble 320 avvist. Også tidligere år har andelen vært like stor.

For mange, mener generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund. Det er presseforbundet som er ansvarlig for PFU-sekretariatet.

– Det er viktig for PFU-ordningens legitimitet å få ned det store antallet avvisninger, vi må bli bedre til å kommunisere hva ordningen er og ikke er, sa Floberghagen da hun sto på podiet under arrangementet «Etikkåret 2023» på Pressens hus i forrige uke.

Elin Floberghagen la fram PFU-tall.

Den vanligste årsaken til at en klage blir avvist, er at klageren ikke er omtalt i den innklagede publiseringen, og heller ikke har samtykke fra noen som er omtalt. Dermed har man heller ikke klagerett, med mindre klagen gjelder kapittel 2 om integritet og uavhengighet i Vær varsom-plakaten eller punkt 4.8 om hensyn i omtale av barn. Disse kan alle klage på.

Andre vanlige årsaker til avvisning er at klagene ikke er presseetisk begrunnet eller at de er foreldet. I utgangspunktet må klagen komme innen seks måneder etter publisering.

Av sakene som ikke ble avvist i 2023, gikk 149 til full behandling (inkludert en fellesklage på 32 aviser) og 128 til såkalt forenklet behandling.



Powered by Labrador CMS