Bente Grønnevik (redaktør for Weekend-utgaven) og sjefredaktør Harald Haave. Foto: Martin Huseby Jensen
Bente Grønnevik (redaktør for Weekend-utgaven) og sjefredaktør Harald Haave. Foto: Martin Huseby Jensen

Se og Hør legger om

Se og Hør Weekend får ny design og skal skille seg fra tirsdagsutgaven.

Det er åtte år siden Odd J. Nelvik og Knut Haavik delte Se og Hør opp i to blader.  Nå får bladet ny drakt for første gang siden lanseringen.

– Det skal skille seg fra tirsdagsutgaven, med enda mer kjendisstoff, flere reisesider, mer kjendismote og “Hjemme hos internasjonale kjendiser”. Det blir også et storstilt eksklusivt portrett i hvert nummer. Forsiden til Weekend vil også skille seg klart fra tirsdagsutgaven, forteller sjefredaktør Harald Haave.

Nesten identiske

I det siste har han og flere av kollegene reist rundt om i landet for å høre hva leserne ønsker av weekendutgaven til Se og Hør. De har gjennomført kvantitative undersøkelser, og fokusgrupper har diskutert bladet.

– De som har vært faste lesere av de to bladene har sett at de har vært nesten identiske helt siden starten i 2003. De har hatt samme type innhold, bladene har vært bygget opp på samme måte og de har hatt samme type forside.

To dummyversjoner ble laget og testet ut på fokusgruppene. En nyvinning i Weekend er et eget tv-bilag som skal stå på egen rygg. Og dermed går Se og Hør i konkurranse med søsterpublikasjonen PÅTV, for den skal fortsatt gis ut.

– Vi tror at når du blar i nye Weekend, vil du få en fornemmelse av at det er et blad rikt på innhold. Vi har selvfølgelig også tatt hensyn til at lesergruppen er 50/50 menn kvinner, mens 80 prosent av kjøperne er kvinner. Derfor var det viktig å ansette Bente Grønnevik som redaktør for Weekend-utgaven, slik at vi ivaretar hva den store kjøpegruppen av kvinner ønsker seg av stoff.

Stoppeffekt

Haave forklarer at det også blir mer lesesaker. Ifølge undersøkelser Se og Hør har gjort, viser det seg at leserne bruker i snitt 40 minutter per blad. Ikke nødvendigvis med en gang, men de henter fram bladet flere ganger. Se og Hør har erfart at lesesaker gjør at man bruker mer tid på bladet. 

– Selv om Weekend nå blir å finne i en ny drakt, vil leserne også finne det klassiske Se og Hør-stoffet i begge bladene. Tilrettelagt med Se og Hør-sjel.

Ifølge Haave har tirsdag holdt opplagsmessig best så langt i år, mens weekendutgaven har falt mest.