Journaliststudent Katharina Mila Hesby møter sjefredaktør Arne Blix i Adresseavisen. Foto: Glenn Slydal Johansen

Hell med redaktørmøter

HELL (Journalisten.no): Journalistspirer var fornøyde etter å «speed-date» redaktører på Hellkonferansen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Dette var morsomt og interessant. Det var bra med denne muligheten fordi det kan være skummelt å ta kontakt, sier Vegard Unger Ellefsen, etter å ha møtt redaktørene.

Studenter

Han var en av åtte personer som fikk tre minutter hver med sjefredaktør Arne Blix i Adresseavisen, nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet, sjefredaktør Kim Riseth i Namdalsavisa og redaksjonssjef Merete Verstad i NRK Trøndelag.

Ellefsen studerer journalistikk på andre året ved Norges Kreative Fagskole (NKF) i Trondheim sammen med Katharina Mila Hesby, som mener at det var nyttig å møte toppsjefene.

– Det var både litt skummelt og spennende, men vi har godt av det. Vi har godt av å være litt nervøse, sier Hesby.

Stemning

Konferansekomiteen hadde på forhånd lovt at «speed-datene» skulle bli den «kleineste bolken» på programmet. Seansen foregikk i et varmt rom der den innerste veggen ble lyst opp av en prosjektor med teksten «speed-date» og bilde av de fire sjefene. Ved siden av veggen var det tegnet et hjerte på en liten tavle. Tonene av myke 90-tallssanger fylte rommet og bidro til å skape atmosfære.

Etter at alle spirene hadde presentert seg for de fire redaktørene oppsummerte initiativtager og arrangør Erik Waatland fomålet med seansen.

– Terskelen for å ta kontakt er brutt ned. Det blir enklere å vise snuten innenfor bedriften og vise seg fram. Jeg tror dere også vil ha sånne folk, sa Waatland, og så på redaktørene.

Ga råd

Redaktørene nikket da de fikk spørsmål om de nettopp hadde møtt noen som de kunne tenke seg å snakke mer med. Blix, Beverfjord, Riseth og Verstad var enige om at det er viktig å ha engasjement og guts i journalistyrket.

Med seg fikk studentene også flere råd av redaktørene til hvordan de kan komme inn i mediebransjen:

– Guts er nøkkelen til suksess. Ikke vær redd for å ta kontakt, og det er viktig å være ja-menneske, sa Beverfjord.

Powered by Labrador CMS