Arne O. Holm ruller ut nettsted om nordområdene.
Annonsefri nettavis - enn så lenge
Når Arne O. Holm trykker på startknappen til nettavisen High North News, blir det uten annonser. Han har to år på å finne inntektskilden.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– Det er en altfor vakker tanke, men mye av inspirasjonen for å gjøre dette ligger i kompetansen jeg bygget opp i Dagens Næringsliv, sier Arne O. Holm. Journalisten har just spurt ham om det nye nettstedet skal bli Nord-Norges DN. Til Avisa Nordland har han fortalt at de ønsker å vise fram næringslivet i nord som ikke får særlig oppmerksomhet i de nasjonale mediene.
Utover Norges grenser
Det er bare åtte arbeidsdager til Holm gjennom Nordområdesenteret ved Universitetet i Nordland lanserer nyhetsnettstedet High North News. Med seg har han journalistene Linda Storholm og Hege Eilertsen som skal arbeide fulltid med prosjektet. I tillegg skal kompetansen til Arne Finne og Bård Borch Michaelsen benyttes.
Men ambisjonene stanser ikke der. For nordområdene er mer enn Norge. På sikt ønsker han skaffe til veie stringere i blant annet USA. Men i første omgang blir fokus på å bygge opp en organisasjon i Norge. Til det har han i overkant av seks millioner til rådighet. Da har de litt tid på seg til å finne inntektskildene.
– Med minimumsbemanningen har vi mellom to og to og et halvt år. Hvor pengene til ekspansjon skal komme fra, holder jeg åpent. Der er det flere muligheter.
Møte i døren
Kapitalen som nettprosjektet har å tære på i første omgang kommer fra Nordland fylke og fra Nordområdesenteret. Sistnevnte har ifølge nettsidene deres som oppgave å bistå blant annet bedrifter som ønsker å ta del i den økte aktiviteten i Nordområdene.
– Betyr ikke dette at med støtte fra senteret at dere vil møte dere selv i døren når dere skal dekke næringslivet?
– Jo, det kunne det gjort. Men senteret kan deles i to: Forskning og utdanning hjelper næringslivet. Det er hit de sender sine folk på studier og forskes på ting som er næringsrelatert. Og så er det kommunikasjon og dialog. For å unngå konflikt legger vi journalistiske kriterier og Redaktørplakaten til grunn. Vi må vurdere situasjonen dersom den problemstillingen oppstår.
Det kan være at inntektene kommer fra nettbetaling, sier Holm. Men ingenting er sikkert. Han vil først følge med på utviklingen i bransjen. Og det kan være at det kommer annonser. Men å bygge opp et eget apparat koster penger. Og det kan bety at nettstedet søker samarbeid hos en av de to store medieaktørene i regionen. Men det er ikke ennå. Først skal prosjektet lanseres på norsk og med mellom to og ti saker hver dag.