Nettomsetningen opp i august
Veksten fra i sommer fortsetter.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tall fra INMA (Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring) og MBL viser at veksten som begynte i sommer, fortsetter inn i høsten. I august økte reklameomsetningen på nett med 19 prosent for måneden, og 20 prosent så langt i år. Det innebærer at annonseomsetningen økte med 220 millioner kroner i perioden.
Sterk vekst
Størst økning var det på rubrikkannonsering for stilling ledig. Denne posten har økt med 60 prosent så langt i år, og det omsettes for i overkant av 165 millioner kroner. Det er en økning på 62 millioner kroner sammenlignet med samme tid i fjor.
Merkevareannonsering er den største kategorien på nett. Her er det blitt omsatt for over 878 millioner kroner fram til utgangen av august, det er en økning 15 prosent fra i fjor.
Eiendom og bil
Eiendom er opp 13 millioner kroner til 85 millioner. Bil og motor opp 17 millioner til 118,4 millioner og sekkeposten annet er opp 15 millioner kroner til 64,7 millioner.
Tallene er basert på netto omsetning som er utfakturert, etter fratrekk av rabatter men før byråprovisjon.