Novemberfilm treffer gullåren
Og nå fornyer TVNorge «Insider»-programmet.
Det startet trått, men gradvis har de ansatte i Novemberfilm kunne se omsetningen øke og driftsresultatet gå fra minus i det første året, til millionoverskudd i fjor.
Da hadde selskapet over 11 millioner kroner i omsetning, en forbedring på mer enn fire millioner fra året før. Driftsoverskuddet var på i underkant av 1,8 millioner kroner, mot 659.000 kroner i 2010.
Her kan du se regnskapstallene til selskapet fra 2007 til i fjor.
Satser bredere
– Det har gått veldig bra de siste årene. Særlig de siste tre, det har vært en fin tid hvor vi har fått til det vi har drømt om, forteller daglig leder Kjetil Johnsen.
Han forteller at det har hjulpet betraktelig at selskapet la om driften og valgte å satse bredere. Nå er det ikke bare gravende journalistikk det går i, men også reklamefilmer for blant annet Kystverket og Fretex – og mer feelgood-produksjoner som «Dyrepasserne» på TV 2.
– Vi kan ikke bare lage undersøkende journalistikk for «Brennpunkt». Det er det ikke økonomi i. NRK har en stor in-house undersøkende avdeling og prioriterer ikke eksterne på undersøkende prosjekter. Det har vi tatt konsekvensen av og lagt om på driften.
Men den undersøkende journalistikken er ikke lagt på hylla. For tiden står Novemberfilm bak dokumentarserien «Insider» på TVNorges mannekanal Max. Programmet har ifølge kommunikasjonsrådgiver Espen Skoland vært en suksess for kanalen.
Mer Insider
Så langt har de seks første episodene hatt et snitt på 83.000 seere. Det skal være langt høyere enn kanalen hadde «budsjettert» med. Mest sett var programmet om spritsmugleren Erik Fallo som hadde 112.000 seere.
Dermed er «Insider» det mest sette programmet på Max om man ser bort fra fotballen. Det fører til at den TVNorge-eide kanalen satser videre på Novemberfilms format.
– Ja, det blir en ny sesong med «Insider». Vi er selvfølgelig svært glade for å kunne annonsere dette nå. Programmet har vært en stor suksess for MAX allerede fra første program. Samtlige programmer har bidratt til å skape debatt og overskrifter, dette var også ett av målene vi satte oss da vi bestemte oss for å gå for programmet, sier Skoland.
Gir forutsigbarhet
I Arendal sitter Johnsen og forteller at dette har vært et drømmeprosjekt for Novemberfilm. At de får en ny sesong gir selskapet, som består av fem ansatte, større armslag.
– Det gir oss muligheten til å stabilisere produksjonen. Det er et veldig krevende format som også krever langsiktighet. Vi satser på å levere enda bedre i sesong to enn i den første, for det blir et langt løp og så gir det stabil inntekt. Da kan vi også se lenger fram og utvikle nye formater. Det er viktig i denne bransjen.
Novemberfilm vil også lansere et annet nytt konsept senere i år. Da på TV 2.