Illustrasjon: Birgit Dannenberg

Fra pluss til minus

IRM justerer prognosene for reklamemarkedet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mens Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) i mars sa at de trodde det norske reklamemarkedet ville ha en vekst på 0,9 prosent, toner de nå flagget.

I revidert prognose for 2014 forventer IRM at reklamemarkedet vil gå tilbake med drøyt én prosent. Reklameomsetningen for 2014 er da ventet å bli på knapt 19,6 milliarder kroner.

Daglig leder Madeleine Thor i IRM sier i en pressemelding at selv med OL som lokomotiv ble først kvartal svakt og hadde en omsetningssvikt på 0,8 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Det reduserer forventningene for resten av året.

Hun forteller at signaler fra aktørene i markedet om tøff kamp om annonsekronene også i andre kvartal.

- Vår vurdering er at markedet ikke kommer til å gå i pluss i år.

 

Powered by Labrador CMS