Helge Holbæk-Hanssen presenterte reklamevekst i 2013. Foto: Birgit Dannenberg
Reklamemarkedet på 19,8 milliarder
Veksten fortsetter. Mobil opp 324 prosent.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Ifølge ferske tall fra IRM ble det omsatt reklame for 19,808 milliarder kroner i fjor. Det ble kjent da Mediebedriftenes Landsforening presenterte opplags- og lesertall for dags- og ukepresse.
Den totale økningen i markedet var ifølge Helge Holbæk Hanssen på 1,3 prosent. Størst vekst, målt i prosent, er mobil som øker med formidable 324 prosent. Det gir mobil en markedsandel av det totale reklamemarkedet på 1,8 prosent.
- Man må ha perspektiv i statistikken, understrekte Hanssen.
Dersom innstikk og gratisaviser beregnes inn i markedsandelen til dagspresse, er dette fortsatt den største mediekanalen.
Nett opp, papir ned
- Men det vi kaller Internett er nå nesten like stor. Den største utfordringen for bransjen er at når man flytter penger fra papir til nett, tilfaller ikke alt de tradisjonelle mediehusene. Det kan være disse heller går til søk.
Mens mobil har skyhøy prosentvis omsetningsvekst, øker Internett med 12 prosent. TV vokser med 4 prosent.
Dagspressens samlede reklameomsetning faller med 9 prosent, uke- og magasinpressen går 11 prosent tilbake. Fagpressen faller med 4 prosent og radio måtte se 1 prosent av reklameomsetningen forsvinne.