Illustrasjonsfoto: Birgit Dannenberg

1 milliard reklamekroner tapt

Hver femte reklamekrone er borte.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sammenligner vi andre kvartal i år med samme tid i fjor har drøye tjue prosent av reklamemarkedet forduftet. Det viser tall fra Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Ifølge meldingen fra IRM er det den største tilbakegang som er målt noen gang.

– Men man skal tenke på at reklamemarkedet i flere år har hatt en enorm vekst, noe som innebærer at dette kvartalet sammenliknes med meget høye nivåer. Annonseringen i annet kvartal 2009 sammenliknes med det høyest målte kvartal noen gang, sier Magnus Anshelm, daglig leder hos IRM.

Gradvis endring

Ifølge meldingen er det spesielt dagspressen og storbyavisene som blir spesielt hardt rammet, i tillegg mister kino- og direktereklame markedsandeler. Fagpresse, internett og innstikk klarer seg bedre, mens TV-reklamen ligger i takt med snittet i markedet.

Totalt ble det kjøpt reklameplass i Norge for fire milliarder kroner i andre kvartal i 2009, noe som er hele én milliard kroner mindre enn i fjor.

– Når kan vi se at det snur igjen?

– Vi tror at første signalene om en snuoperasjon kommer i fjerde kvartalet. Da handler det om lavere fall, eller at nullpunktet er nådd. Vi tror ikke på en rask endring, men en gradvis økning igjen, sier Anshelm til Journalisten.

.

 

 

Powered by Labrador CMS