foto: Birgit Dannenberg
Reklamemarkedet øker igjen
Men for ukepresse og dagspressen faller omsetningen.
Tall Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) har systematisert på oppdrag fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser en oppgang på 1,7 prosent i andre kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen var fra april og ut juni på like under 5,2 milliarder kroner.
For hele første halvår går omsetningen derimot tilbake fra i fjor med 0,6 prosent til 9,9 milliarder kroner.
På trykk
Fallet er størst i dagspressen, som fortsatt troner som den største mediekanalen blant annonsørene med en omsetning på 1,4 milliarder kroner i andre kvartal. Det er 7,5 prosent mindre enn i fjor. Størst er fallet blant riksavisene, som har en omsetningssvikt på 11,7 prosent, mot lokalavisene som mistet 4,2 prosent av sin omsetning i andre kvartal.
For halvåret er omsetningssvikten i dagspressen på 9,7 prosent og det ble kjøpt annonser for 2,7 milliarder kroner.
Også i kategori ukepressen/magasiner faller omsetningen i andre kvartal. Ned 6,5 prosent til 128 millioner kroner i reklameinntekter.
I første halvår opplevde bransjen, som domineres av Egmont Hjemmet Mortensen og Aller, et fall på 9,5 prosent til en omsetning på 246 millioner kroner.
I fagpressen går det i andre kvartal fram med 0,4 prosent til en omsetning på 129 millioner kroner. Mens det for andre halvår som helhet er en svak tilbakegang på 0,1 prosent til 255 millioner kroner i annonseinntekter.
Elektroniske medier
Radio går også frem. 0,6 prosent i andre kvartal til 144 milioner kroner, og 1,1 prosent frem i første halvår til 298 millioner reklamekroner.
TV har passert milliardgrensen i et kvartal denne gangen. Med en økning på åtte prosent omsatte mediekanalen for 1,04 milliarder kroner. I første halvår var veksten på 6,2 prosent til 1,93 milliarder.
Internett puster dagspressen i nakken i kampen om å være den største annonsekanalen. Omsetningen økte med 10,6 prosent i første kvartal til 1,35 milliarder kroner. For første halvår var økningen på 8,2 prosent til en omsetning på 2,54 milliarder.
Mens nettkataloger gikk tilbake i perioden, økte rubrikk og søkeordsmarkedsføring i første kvartal med henholdsvis 11,7 og 16,9 prosent.