Illustrasjon: Birgit Dannenberg
Reklamesmell i første kvartal
Over 600 millioner forsvant fra omsetningen sammenlignet med året før.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Reklamestatistikken for første kvartal i år er ingen lystig lesning. Fallet er bratt sammenlignet med samme tidspunktet i fjor. Det viser tall fra Institutet för reklam- och mediestatistikk (IRM).
Kraftig
IRM melder at den nedadgående kurven som kom til syne i fjor høst, ble enda brattere i årets tre første måneder.
I første kvartal ble det omsatt reklame for 3.89 milliarder kroner i Norge. Det er 626 kroner svakere enn ved samme tid i fjor. Ifølge pressemeldingen fra IRM forsvant 13,9 prosent av annonseringen. Sju av 13 mediekanaler mister annonsering og dermed også andeler i reklamemarkedet.
De som øker markedsandeler er innstikk dagspresse (0,2%), fagpresse (0,2%), utendørsreklame (0,5%), internett (0,5%) og TV (2,3 prosent).
Utendørs
Selv om TV øker sin andel fra 15 prosent til 17,3 prosent, innebærer ikke det at mediekanalen samtidig øker reklameomsetningen.
– Den store vinneren i første kvartal er utendørsreklamen, der inntektene økte med nærmere fire prosent til tross for at det totale reklamemarkedet har hatt en kraftig nedgang. Man kan også konstatere at TV-reklamen klarer seg forholdsvis bra med en nedgang på 1,1 prosent. Dette kan sammenliknes med IRMs prognose fra mars, som viste tilbakegang med 2 prosent, sier daglig leder Magnus Anshelm.