Illustrasjon: Birgit Dannenberg

Reklamesmell i første kvartal

Over 600 millioner forsvant fra omsetningen sammenlignet med året før.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Reklamestatistikken for første kvartal i år er ingen lystig lesning. Fallet er bratt sammenlignet med samme tidspunktet i fjor. Det viser tall fra Institutet för reklam- och mediestatistikk (IRM).

Kraftig

IRM melder at den nedadgående kurven som kom til syne i fjor høst, ble enda brattere i årets tre første måneder.

I første kvartal ble det omsatt reklame for 3.89 milliarder kroner i Norge. Det er 626 kroner svakere enn ved samme tid i fjor. Ifølge pressemeldingen fra IRM forsvant 13,9 prosent av annonseringen. Sju av 13 mediekanaler mister annonsering og dermed også andeler i reklamemarkedet.

De som øker markedsandeler er innstikk dagspresse (0,2%), fagpresse (0,2%), utendørsreklame (0,5%), internett (0,5%) og TV (2,3 prosent).

Utendørs

Selv om TV øker sin andel fra 15 prosent til 17,3 prosent, innebærer ikke det at mediekanalen samtidig øker reklameomsetningen.

– Den store vinneren i første kvartal er utendørsreklamen, der inntektene økte med nærmere fire prosent til tross for at det totale reklamemarkedet har hatt en kraftig nedgang. Man kan også konstatere at TV-reklamen klarer seg forholdsvis bra med en nedgang på 1,1 prosent. Dette kan sammenliknes med IRMs prognose fra mars, som viste tilbakegang med 2 prosent, sier daglig leder Magnus Anshelm.

Powered by Labrador CMS