Svak vekst i reklamemarkedet
Medieinvesteringene i første kvartal økte med tre prosent sammenlignet med i fjor.
I nettotall tilsvarer det fire millioner kroner i IRMs annonsestatistikk.
Nettet driver veksten
– Det er gjennom de økende reklameinvesteringene på internett at vi virkelig ser et marked i begynnende vekst. At merkevareannonseringen øker med nærmere ni prosent er et klart tegn på at ting har snudd. Og at rubrikkannonseringen øker med hele 46 prosent er et tydelig tegn på høytrykk i markedet… Vi ser også at reklameinntektene i dagspressen og TV, til tross for konkurransen fra internett, utvikles som markedet totalt, skriver daglig leder Magnus Anshelm i IRM i en pressemelding.
Andre svakt tilbake
IRM skriver videre at de strukturelle forandringene som fikk vind i seilene under finanskrisen fortsetter også nå, ved at internett går bedre enn markedet totalt, mens de fleste trykte medier er i svak tilbakegang.
– Det er gjennom de økende reklameinvesteringene på internett at vi virkelig ser at markedet er i begynnende vekst. At merkevareannonseringen øker med nærmere 9 prosent er et klart tegn på at ting har snudd. Og at rubrikkannonseringen øker med hele 46 prosent er et tydelig tegn på høytrykk i markedet. Det viser også at de strukturelle forandringene er i full styrke på dette området. Vi ser også at reklameinntektene i dagspressen og TV, til tross for konkurransen fra internett, utvikles som markedet totalt, sier Anshelm.
Sverige vokser raskere
Schibsted kunne tidligere i dag vise at veksten er sterkere i Sverige enn i Norge.
– Vi vet ennå ikke helt hva det skyldes. Om det rett og slett er at vi i Sverige nå har et mer positivt syn enn i nabolandene, det er mye psykologi i dette. Det vi har fått vite ved å spørre våre annonsører er at stort sett samtlige planlegger å øke annonseinvesteringene i tiden fremover, sa Gunnar Strømblad som leder Schibsted i Sverige, ved presentasjonen i formiddag.
Ifølge IRM går det trått i Danmark og Finland.
– Når utviklingen sammenliknes med det øvrige Norden ser man at Finland og Danmark har en lengre utflating enn den norske, mens reklamemarkedet i Sverige i første kvartal økte med nær fire prosent, sier Anshelm.