Venter milliardvekst

Reklamemarkedet kan øke med over seks prosent.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I fjor fikk reklamemarkedet fart på seg igjen, og nå spår IRM en sterk vekst gjennom året. Ifølge en melding fra det svenske instituttet er det ventet at reklameinntektene i det norske markedet vil beløpe seg til 17,6 milliarder kroner, en økning på én milliard kroner.

Meldingen fra IRM forteller videre at internett blir den sterkeste drivkraften i markedet, og at mediekanalens vekst trolig vil ligge på 17 prosent, mens TV ventes å øke omsetningen med 10 prosent.

Sterk økonomi

Ifølge IRM vil også radio trolig oppleve en sterkere vekst enn gjennomsnittet. Også dagspresse kan regne med en økning i reklameinntektene.

 – Den sterke norske økonomien gjør at annonsørene kan øke sine medieinvesteringer utover i året, noe som har gjort at IRM skriver opp prognosen for 2011. Men til tross for at bedriftenes investeringer i medieplass bedømmes å øke med drøyt 1 milliarder i 2011, kommer ikke volumene opp til de nivåer vi hadde i 2007 og 2008 sier IRMs daglige leder Magnus Anshelm.

Powered by Labrador CMS