Leder av NJ i Edda Media, Carine Johansen, og hovedtillitsvalgt Jan Erik Skau. Foto: Birgit Dannenberg

Tror et salg er på gang

Toppillitsvalgte i Edda Media oppfatter at konsernet er i spill.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De tillitsvalgte i Mecoms norske virksomhet samles til møter de neste dagene. Det er ikke første gang Edda Media er i spill og usikkerheten oppleves som slitsom for de ansatte, ifølge de tillitsvalgte.

Hovedtillitsvalgt Jan Erik Skau (NJ/Fredriksstad Blad) viser til Mecoms børsmelding til London-børsen mandag morgen.

 - Der bekrefter selskapet at det har skjedd gjentatte tilnærmelser fra flere selskaper. Jeg oppfatter spekulasjonene som mer seriøse denne gangen, siden Mecom sender ut en børsmelding. Da tror jeg at det er en prosess på gang.

I tillegg til A-pressen skal også Polaris Media, ifølge Journalistens kilder, være på banen med et oppkjøpsprospekt. Konsernsjef Per Axel Koch vil imidlertid ikke kommentere meldingen fra Mecom.

– Jeg vil verken bekrefte eller avkrefte på den saken, sier Koch.

Han viser til tidligere uttalelser om at Polaris Media er opptatt av strukturendringer i Medie-Norge. Koch legger til at Polaris Media har en sterk økonomi.

– Vi har store finansielle muskler, blant annet med en høy egenkapitalandel, sier Koch.

- Er i spill

Ansatterepresentant i Edda Medias konsernstyre, Carine Johansen, mener at børsmeldingen bekrefter at Edda er i spill.

- Det er all grunn til å tro at dette er seriøst. Mitt inntrykk er at noe er på gang, sier Johansen, som også er leder av Norsk Journalistlags konsernlag i Edda Media, NJE.

Skau og Johansen opplyser at tillitsvalgte i Edda Media vil ha møter om saken de kommende dagene. NJE avholder telefonmøte tirsdag.

- Der vil vi gå gjennom og se hva vi vet. Vi avventer nå hva vi får av informasjon, sier de.

Nesten i 2008

De ansatte har etter hvert erfaring med spekulasjoner om nye eiere. Høsten 2008 var Mecom i sluttforhandlinger om salg av Edda Media til A-pressen, men avtalen strandet på oppløpssiden. Én årsak var at finanskrisen slo inn på samme tid og skapte problemer for A-pressens finansieringsmodell.

- Det er slitsomt over tid, sier Skau.

Han minner om at Mecom tidligere har blitt tvunget, av økonomiske årsaker, til å selge virksomheter i Tyskland og Polen, samt Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke til Polaris Media.

- Mecom har varslet store nedskjæringer neste år i sine europeiske selskaper. Det er ingen tvil om at det blir tøffe tak framover, sier han.

Heftig slankekur

Johansen håper på en eier som er kapitalsterk nok til å utvikle Edda Media på alle plattformer.

- Jeg oppfatter at det kan være vanskelig for Mecom i dagens situasjon. Vi har vi vært gjennom en lang og heftig slankekur under deres eierskap. Vi har kuttet i alle avdelinger og outsourcet mye. Først annonseproduksjonen og IT, og nå er det deskene. Men samtidig er jeg ikke så naiv at jeg ikke tror at en eventuell ny eier vil tjene penger på oss.

Forstår bekymring

Johansen synes det er artig med flere beilere, og mener det ikke er uventet at flere norske konsern er interessert i Edda Media.

- Ingen av konsernene ønsker å bli stående på sidelinjen i den konsolideringen som skjer i det norske avismarkedet. Jeg forstår at det blir bekymring i de områdene hvor det er konkurranse mellom konsernene. Derfor håper jeg at en ny eier vil være opptatt av mediemangfold, sier hun.

Medieeierskapsloven setter en grense på 60 prosent av dagavisopplaget i de enkelte medieregionene i Norge. A-pressen og Edda Media vil samlet havne over denne grensen i regionene Vestviken og Østviken.

NJ krever mangfold

Norsk Journalistlag sier i en pressemelding at organisasjonen følger nøye med på mulig salg av Edda Media. NJ-leder Elin Floberghagen understreker behovet for å sikre en prosess og et resultat som ivaretar mediemangfoldet og de norske publisistiske tradisjonene. Hun er opptatt av at kjøperne av 36 norske aviser kan sikre den redaksjonelle  kvaliteten, og interessene til de ansatte.

 - NJ vil vurdere kjøpere av Edda Media etter hvordan de vil forvalte eierskapet av konsernets mange aviser og nettsteder. Det er behov for medieeiere som har finansiell styrke til å drifte og utvikle mediene på lang sikt, uten at det går utover de ansatte eller den redaksjonelle innsatsen og kvaliteten. NJ krever også at berørte tillitsvalgte sikres nødvendig informasjon og mulighet for å påvirke prosessen, sier Floberghagen.

 Hun er spesielt opptatt av at en ny eierstruktur i norske medier må ivareta mangfoldet av medier.

- Mangfold er viktig for å sikre kvalitet, ytringsfrihet og en åpen og kritisk samfunnsdebatt. Vi har erfart at store verdier er tatt ut fra den norske mediebransjen gjennom utenlandsk eierskap, og NJ vil se positivt på om Edda Media går tilbake til norske eiere.

Powered by Labrador CMS