Tall og tull fra Hauge

Som vanlig når mediesynsere skal «analysere» VG, skjer det med en negativ vinkel. Så også med Jan Otto Hauge når han i Journalisten.no 15.1 sprekker nyheten om antatte salgstall for norske aviser.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I et ellers svart hav, står VGs salgstall for år 2000 - hvis vi skal tro at Hauge har rett - som et salgsmessig fyrtårn. En mulig økning på 2000 eksemplarer er et formidabelt resultat, herr Hauge, og ikke «det samme som stillstand». Hauge mener VG bør være bekymret. Jo da, vi kan bekymre oss for så mangt, men hvis VG øker med 2000 aviser når de offisielle tallene legges frem, er det flere av oss i avisen som vil juble høyt, ikke bare fordi vi åpenbart har gjort en god jobb, men også fordi vi har tatt rotta på konkurrenter og hele det norske avismarked. For det skal du vite, herr Hauge, at det ikke er lett å lage et så spennende produkt at du ikke bare beholder de drøyt 350 000 daglige kjøperne fra 1999, men også øker salget i fallende marked. Da er 2000 pluss mer enn 2000 pluss og grunnlag for et øyeblikks beruselse før bekymringen setter inn…

Hauge offentliggjør også salgstall fra uke 50 hvor han bekymret konstaterer at VG synker 9000 til 354 000 mens Dagbladet holder seg på 174 000. Med forbehold om at tallene er korrekte, burde Hauge heller formidle det som vil det være en nyhet for de fleste: VG er på ukebasis dobbelt så stor som Dagbladet - selv med en nedgang!

Hauge skriver at en økning på noen hundre eksemplarer for DN er kanonbra, mens altså en økning på 2000 for VG nærmest er bekymringsfullt. Hauge burde samtidig være kjent med at kvartalstallene fra Schibsted varsler kjempeoverskudd for VG.

Man må ha gått personlig konkurs for ikke å skjønne at slike tall er suksess, og ikke «det samme som stillstand»!

 

Jan-Erik Lauré

 

VG

 

Powered by Labrador CMS